Domácnost

Auto z druhé ruky: prověřte si auto i prodejce

Sbírání kytiček

Když potřebujete auto a nemáte na nový model, začnete se poohlížet po nějakém ojetém, ale zachovalém. Na co si dát pozor, abyste nekupovali zajíce v pytli? Dobře prověřujte nejen auto, ale i prodejce.

Když zjistíte, že nastal čas výměny vozového parku a úplně nové auto si koupit nechcete nebo nemůžete, máte několik možností. Buď zamíříte do nejbližšího obyčejného bazaru, nebo se začnete poohlížet po výhodné koupi na inzerát. To jsou poměrně riskantní cesty, protože vás může velmi snadno někdo napálit. Nejrizikovější je přitom dovoz ojetého vozu ze zahraničí. Pak jsou ještě spolehlivější možnosti – koupě ojetiny u oficiálního prodejce některé z automobilek, nebo ve větším a prověřeném bazaru.

Vybíráme

Pokud už máte představu, jaký konkrétní typ vozidla budete hledat, podívejte se na internet. Většina dobrých autobazarů má své stránky, kde je aktuální nabídka prodávaných vozidel. Zabrousit je možné také na servery, které nabízejí srovnání aut od různých prodejců.

Důkladná prohlídka auta

Zaměřte se pozorně na vnitřní i vnější části vozu. Míra opotřebení interiéru, zejména volantu, řadicí páky a pedálů může i úplnému laikovi o automobilu hodně napovědět. Spoustu informací se o vozu dozvíte během testovací jízdy, kterou by vám prodejce měl rozhodně umožnit. Během jízdy se zaměřte na funkčnost jednotlivých pedálů. V zatáčkách a při přejíždění nerovností kontrolujte funkčnost tlumičů. Za jízdy je také správná chvíle pro ověření funkčnosti klimatizace.

Auto pod drobnohledem

Podvozek

Podezřelé sváry, nesouměrné spoje a porušený tmel jsou znamením většího zásahu do podvozku.

Brzdy

Aby správně plnily svůj účel, musí brzdové destičky dosedat na celou plochu brzdového kotouče, který musí být dokonale hladký.

Výfuk, svody a katalyzátor

Zaměřte se zejména na případnou korozi, špatné sváry, zčernalé koncovky výfuku či mechanické poškození.

Pneumatiky

Jsou-li vzorky pneumatik sjeté nerovnoměrně, není vůz v pořádku. Problém může být s tlumiči, nápravami či nesprávně nastavenou geometrií.

Netěsnosti

Pozor na prosakování provozních tekutin. Případná netěsnost převodovky, motoru, chladiče a dalších komponentů může být v budoucnu vážným problémem.

Lak karosérie

Zkontrolujete ho nejlépe na jasném denním světle. Hledejte rozdíly odstínu barvy a drobné nečistoty pod lakem, které jsou známkou přelakování po havárii. Drolící se drobné skvrny značí korozi.

Skla

Drobná prasklina způsobená kamínkem na silnici se může snadno a rychle podstatně zvětšit. Neopomeňte zkoušku funkčnosti případného elektrického stahování oken. To musí být naprosto plynulé.

Dveře

Vyzkoušejte pečlivě všechny dveře vozu včetně pátých od kufru. Panty by neměly vrzat, otvírání i zavírání by mělo být bezproblémové.

Prostor motoru

Po otevření víka motoru zkontrolujte lak na šroubech spojující jednotlivé díly karosérie. Případné poškození laku je známkou větší výměny dílů.

Spáry

Jestliže zjistíte rozdílné šířky spár mezi jednotlivými díly karoserie, je to známkou toho, že mohla proběhnout oprava po havárii vozidla.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.rac.co.uk/drive/advice/buying-and-selling-guides/buying-a-used-car/, www.wapcar.my/news/buying-guide-5-things-to-lookout-for-when-buying-a-used-car-2364, www.consumerreports.org/used-cars/how-to-inspect-a-used-car-a1377126659/
Zdroj fotografií: Pexels
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků