Zdraví

Jak na depresi: netradiční pohled

Sbírání kytiček

Ve společnosti se objevuje nový trend. Trend, jenž pozvolna vrací čtení knih tam, kde bývalo před několika málo sty lety, totiž mezi koníčky podivínů.

Můžeme se tomu bránit, nebo to můžeme podporovat, ale trend je tu. Bill Gates se Stevem Jobsem na tom mají svůj podíl, viníky však nejsou. Viníky jsme my všichni, kteří jsme vytvořili společnost, v níž lze předávat informace rychlejším a pohodlnějším způsobem, než je čtení z papíru. Právě novinového papíru bylo v posledních patnácti letech hodně popsáno na téma škodlivosti počítačových her pro naše děti. Pisatelé obvykle vycházeli z předpokladu, že omalovánky, vystřihovánky a Honzíkova cesta jsou pro harmonický vývoj dítěte prospěšnější než World of Warcraft nebo Need for Speed. 

Máloco lze hůře doložit a také to málokdo dokládá, bylo by to velmi náročné. Nevím, jak je to doopravdy. Je ale pravděpodobné, že asi budeme muset časem poopravit naši pracovní definici kultury, jež vznikla někdy za obrozenců a obsahuje pojmy jako literatura, divadlo či opera, pojmy jako Wikipedia ale nezná. 

Sklenice ale, jak známo, může být poloprázdná i poloplná. Izraelská, švédská či americká armáda už přišly na to, že dnešní mladí piloti jsou nesrovnatelně rychlejší a přesnější v rozhodování než jejich kolegové před dvaceti lety. Proč? Protože jako děti hráli právě počítačové hry a díky nim u nich došlo k rozvoji schopností, jaké jsme my neměli. Chci tím jen naznačit, že věci mají tendenci být ve skutečnosti jinak, než si většina z nás obecně myslí. A za pár let budou možná úplně jinak, než bychom si přáli. 

Nyní přišli psychologové a psychiatři s poznatkem, který ukazuje na nové pozitivní dimenze počítačových her. Vědci z East Carolina University (česky nejspíš Východokarolinská univerzita) prokázali vliv některých počítačových her na naši depresi. Jedná se o tzv. casual games, tedy jednoduché hry, které mají snadno pochopitelná pravidla a nemusíte je hrát soustavně, abyste v nich možná nakonec uspěli, můžete uspět při každé hře. 30 lidí s klinickou depresí hrálo dlouhodobě 3 nenásilné a vcelku prosté počítačové hry (Bejeweled, Peggle a Bookworm Adventures – v češtině najdete podobných her spoustu, účel lépe splní do češtiny převedené hry HAPPYneuron Brain Jogging

Výsledkem byl ústup symptomů deprese o 57%! To je sice statistický průměr, nebyl ale nikdo, komu by hry nepomohly. I pocity úzkosti v průměru o 20% poklesly. To jsou velmi povzbudivé výsledky pro každého, kdo depresí trpí. Zajímavé je, že hraní her prospívá jak krátkodobě, tedy po pouhé půlhodině hraní, tak dlouhodobě. Závěr vědců je, že podobné hry by měly být předepisovány společně s klasickou léčbou, někdy i místo medikace. Zdá se, že je to poprvé, kdy někdo z vědců hovoří přímo o předepisování počítačových her jako léku – a má k tomu velmi přesvědčivé důkazy.

Více informací najdete na www.brainjogging.cz

Autor: Jan Chlupáč
Foto: Thinkstock

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků