Vláknina od A do Z

Spěch a stres nás dnes provází na každém kroku, a tak není divu, že v takovém hektickém tempu zapomínáme na pravidelnou a vyváženou stravu. Mnohdy stihneme sníst sotva párek v rohlíku u pouličního stánku, pizzu či hamburger.

ilustrační obrázek
Zobrazit fotografii v galerii

Navíc naše oblíbená česká kuchyně se neobejde bez knedlíků, bílého pečiva a buchet. Jsou to sice všechno dobroty, bez kterých si život většina z nás neumí představit, ale zároveň jde o potraviny chudé na vlákninu. Že toto slovo poslední dobou slýcháte nějak často? Není divu. Její nedostatek vede k mnohým závažným zdravotním problémům a civilizačním chorobám, o jejichž nebezpečí byste měli vědět!


Varování lékařů

Podle nedávných výzkumů bylo zjištěno, že pouze 2 % české populace dosahuje v příjmu vlákniny doporučenou denní dávku, což je 20 - 40 g.
Vláknina je pro správnou funkci organismu velmi důležitá, i když podceňovaná. Bez ní však mnohem hůře trávíme a postupně se může objevit i celá řada dalších obtíží.
Je vědecky prokázáno, že lidé, kteří pravidelně zařazují do své stravy potraviny obsahující dostatečné množství vlákniny, trpí méně často kardiovaskulárními chorobami, obezitou, cukrovkou, jako i různými onemocněními trávicí soustavy včetně rakoviny tlustého střeva. Právě Česká republika je jednou ze zemí s nejvyšším výskytem kolorektálního karcinomu – ročně onemocní asi 7 500 Čechů. Přitom k prevenci tohoto, ale i mnohých dalších onemocnění přispívá právě strava bohatá na vlákninu. Jenom málokdo si uvědomuje, že kdyby náš jídelníček byl na vlákninu bohatý, některé naše zdravotní problémy by se nemusely objevit!


Co je to vlastně vláknina?

Vláknina je laicky řečeno nestravitelná část rostlinné potravy, která pomáhá pohybu potravy trávicí soustavou, vstřebává vodu a váže na sebe některé látky z potravy, jako například cholesterol. Chemicky sestává vláknina z neškrobových polysacharidů a několika dalších složek rostlin, jako je celulóza, lignin, vosky, chitiny, pektiny, beta-glukany a oligosacharidy.

Vláknina zkrátka příznivě ovlivňuje funkci střev. Nerozpustná vláknina zvětšuje objem stolice, působí proti zácpě a má příznivý účinek na některá střevní onemocnění (hemoroidy, divertikulitida), působí rovněž preventivně proti rakovině střev. Příznivě účinkuje i při redukční dietě. Je to dáno rychlejším pocitem sytosti.

Rozpustná část vlákniny zpomaluje vyprazdňování žaludku, trávení a vstřebávání potravin s vlákninou. Dalším příznivým účinkem rozpustné vlákniny je snížení krevních tuků – cholesterolu i triglyceridů. Ve střevě dochází k vazbě cholesterolu a žlučových kyselin na složky vlákniny a k jejich vylučování do stolice.


Kde vlákninu hledat?

Základními zdroji vlákniny jsou celozrnné obiloviny, luštěniny, zelenina a ovoce. Zvýšit denní příjem vlákniny v jídelníčku je tedy možné především zařazením čerstvé zeleniny nebo ovoce (asi 1/2 kg zeleniny a ovoce za den), například formou zeleninových či ovocných salátů nebo tepelně upravené zeleniny ke každému studenému i teplému jídlu. Podíl vlákniny lze zvýšit i častějším zařazováním celozrnného pečiva, výrobků ze sójové mouky či přírodních forem příloh (neloupaná rýže, brambory ve slupce…).

Text: Zuzana
Foto: iStock
19. 10. 2015
 

DISKUZE K ČLÁNKU

VLOŽIT PŘÍSPĚVEK
VSTOUPIT DO DISKUSE

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

NAČÍST DALŠÍ

INZERCE

inzerce

ŽHAVÉ DRBY

KVALITNÍ ŠKOLNÍ BATOH

kde pořídit školní batoh

CLIP - IN VLASY (BRNO)

Ahoj, nemáte někdo zkušenost s těmito clip - in vlasy ...

VODA V TĚLE

Chci se zbavit vody z těla.Prej jsem hodně zavodněná.Už ...

DRBÁRNA

HORKÉ RADY

Bolest hlavy - migrény

Dobrý den, již pár let beru triptany na prevenci a ...

Domek

Dobrý den. Syn koupil hrubou stavbu a ma tam nějake ...

Bezbolestné trhání zubů

Dobrý den pane doktore, potřeboval bych spravit horní ...

PORADNA

© 2016, MeziŽenami.cz