Zdraví

Artróza: nenápadné onemocnění s velkými následky

Většina z nás se již jistě setkala s termínem artróza. Jedná se o bolestivé onemocnění kloubů, při němž dochází k poruše hladkého povrchu kloubní chrupavky.

Tato vrstva se zdrsňuje, ztenčuje a nedokáže nadále plnit své funkce, mezi které patří přenos tlakového zatížení, tlumení nárazů a snižování tření v kloubním spojení. Nemoc se tak projevuje nejen bolestí, ale také sníženou hybností kloubů. Nejčastěji jsou artrózou napadány velké nosné klouby, jako jsou kolena a kyčle, ale také klouby páteře, nebo malé klouby rukou a prstů.


Příčiny a prevence artrózy

Již méně rozšířený pojem je koxartróza neboli artróza kyčelního kloubu. Kyčelní kloub je obzvláště citlivý na tento druh onemocnění. Vznik poškození kyčelního kloubu podporuje dědičnost, tučná a nevyvážená strava, která vede k obezitě a zvýšené hmotnostní zátěži kyčelního kloubu, nedostatek kvalitního fyzického pohybu, nebo naopak nepřiměřené a jednostranná zátěž. Nejčastěji se tak projevuje u vrcholových sportovců nebo například u profesionálních řidičů.

Zmíněné příčiny vzniku koxartrózy úzce souvisí s životním stylem moderního člověka, zejména ve vyspělých zemích, a proto ji lze označit za jednu z civilizačních chorob, které jsou důsledkem výrazného rozvoje průmyslu a techniky a nezdravého stylu života. Některá rizika, která vedou ke vzniku těchto moderních onemocnění, jako například znečištění životního prostředí, ať už ovzduší nebo vody, nemáme šanci ovlivnit, zejména pokud žijeme ve velkých městech. Na druhou stranu některé faktory ovlivnit můžeme a zabránit tak koxartróze i jiným civilizačním chorobám.

Mezi ovlivnitelné příčiny vzniku těchto chorob patří především nezdravé stravovací návyky a způsob života. Měli bychom se vyvarovat konzumaci tučných, přesolených, přeslazených a přepálených jídel. Důležité není jen, co jíme, ale také jakým způsobem. Typické pro dnešní společnost je nepravidelné stravování, obvykle ve spěchu a příliš velké porce. Další výsadou moderní doby vedoucí k těmto druhům onemocnění je nezdravý způsob života. V rámci prevence civilizačních chorob včetně poškození kyčelního kloubu bychom se měli vyhnout nedostatku pohybu, nedostatku spánku a relaxace, rychlému způsobu života a stresu, nebo nadměrné konzumaci alkoholu a kouření.


Projevy koxatrózy

V počátečním stádiu onemocnění dochází k vnímání bolesti pouze při zatěžování končetiny. Bolest vystřeluje do oblasti třísel, bederní částí páteře i do kolenního kloubu. Postupem času se však příznaky zhoršují a bolest se začne vyskytovat jen při doteku nebo dokonce i v klidu. Kromě bolesti je pro koxartrózu charakteristická omezená hybnost kloubu a praskání, což vede k potížím při každodenních aktivitách jako je vstávání z postele nebo obouvání. V posledním stádiu může dojít až k omezení ohnutí v kyčli a destrukci hlavice kosti stehenní, které vede ke zkrácení dolní končetiny.

I když významnou roli hraje genetická predispozice, je důležité onemocněním kloubů předcházet. Prevenci proti koxartróze můžete začít třeba změnou životosprávy. Udržujte si ideální váhu a dobrou fyzickou kondici. Důležitá je také zdravá a pravidelná strava bohatá na dostatek vitamínů a minerálů. Řešením může být i užívání doplňků stravy s kolagenem.


Mýty a pravda o artróze


Když budu jíst želatinové medvídky, artróza mi nehrozí

Ani kdybyste za den zkonzumovali několik pytlíků gumových medvídků, nedoplníte potřebné množství kolagenu. Maximálně vám hrozí kila navíc a poškození chrupu. Vědci totiž přišli na to, že kolagen nelze ve výživě tkání kloubů nahradit JINAK než jedinou látkou – opět samotným kolagenem. Vhodným řešením, jak se o své klouby starat a dopřát jim dostatečnou výživu, jsou doplňky stravy s hlavní účinnou látkou – tzv. kolagenní peptidy, které podporují a zvyšují tvorbu přirozeného kloubního kolagenu.


Léčím se s artrózou, to znamená, že na pohyb a sport musím zapomenout

Odborníci doporučují vyvarovat se pohyb, který může zvýšit riziko osteoartrózy, rozhodně to ale neznamená vzdát se pohybu na dobro. Mezi aktivity, které riziko onemocnění mohou zvýšit, patří zejména dřepy, prudké nárazy, dopady, výskoky, klečení, náhlé změny pohybu či dlouhé stání. S rozmyslem bychom tedy měli přistupovat ke sportům jako je squash, tenis, aerobik, zumba, fotbal, basketbal, volejbal či v poslední době stále populárnější a oblíbenější běh. Takové a jim podobné sporty totiž při příliš častém provozování nadměrně zatěžují celý pohybový aparát. Ideálním pohybem je např. jízda na kole, chůze, plavání, jóga nebo i obyčejný strečink.


Revma postihuje jen starší lidi

Osteoartróza se může projevit již v relativně mladém věku, a to již po 20. roce života. Jde o selhání obnovy kloubní chrupavky. Poškození kloubů osteoartrózou je tím větší, čím více zatěžujeme své klouby sportem či nevhodným pohybem. Onemocnění lze rozpoznat podle několika příznaků. „Mezi nejvýraznější patří především bolest a ztuhlost kloubů při zátěži, dále pak citlivost na chlad a počasí, bolesti svalů, výrazné zhoršení pohyblivosti nebo dokonce i bolesti během noci. Typická je také tzv. startovací bolest a ztuhlost, která vzniká především ráno po probuzení, případně po jiném delším klidu“ vysvětluje MUDr. Pavel Drbal.

Rozvoj onemocnění bývá velmi pozvolný a někdy může trvat i několik let. V případě, že není zánět včas rozpoznán a léčen, může vést až k ubývání chrupavkové hmoty a postihovat i další kloubní tkáně, především pak kloubní kost.

TIP:

N hloubkovou regeneraci a zlepšení vlastností kloubních tkání můžete vyzkoušet Geladrink FORTE. Přípravek obsahuje jako hlavní účinnou látku kolagenní peptidy, které podporují syntézu kloubního kolagenu. Dále také obsahuje glukosamin s chondroitin sulfáty a antioxidanty, které zlepšují elasticko-mechanické vlastnosti a hydrataci kolagenu a chrání pojivové tkáně před destrukcí peroxidovými radikály. Ochrana kolagenu je důležitá, neboť tvoří až 70 % sušiny kloubních chrupavek a je základní stavební bílkovinou, která tvoří pojivové tkáně našeho pohybového aparátu. 

Doporučená cena Geladrinku Forte je 674,-Kč (balení 420g dávka na 30 dní). Vybrat si můžete z příchutí jahoda, pomeranč, ananas, černý rybíz nebo višeň.

 

Připravila: Katka
Foto: iStock
19. 11. 2014

 


Diskuze: příspěvků