Filmové novinky

Filmová recenze: Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Sbírání kytiček

Snímek o čtveřici kamarádů ve středním věku má velké ambice. Přitáhnout diváky natolik, že nebudou litovat jít na něj klidně i podruhé.

Nejste-li zrovna skalní fanoušci spisovatele a občasného režiséra Patrika Hartla, připomeneme vám, že snímek je filmovou adaptací stejnojmenné knihy, kterou tento muž s nezaměnitelným hýkavým smíchem vydal jako svou literární prvotinu v roce 2012.

Pokud jste knihu nečetli, ale už ji máte doma, odložte ji. A vraťte se k ní až po návštěvě kina. Nebo ještě lépe několik dní poté, protože to, co se děje na plátně, ve vás bude nějaký čas doznívat.

Kamarádi až za hrob

Čtveřice hlavních představitelů je záměrně nesourodá, aby diváky jejich protikladné povahy i rozdílné životy více bavily. Pánové se potkávají na školním večírku dvacet let po maturitě a sdělují si, proč je život momentálně sere (čtenářky prominou, slogan „nejsem sráč“ se filmem vine jako červená niť). Majetek nemusí zaručit lásku, ani kupa dětí se nezdá být každým okamžikem výhrou. A co jeden má a neváží si toho, to by bral zase ten druhý.

Jak jsou rozdané karty?

V roli Prvoka, obklopeného jednou těhotnou manželkou a třemi dcerkami, uvidíte Martina Pechláta. Jeho postava je také nejšťavnatější, má co hrát. Schválně, jestli poznáte, zda v excelentních hudebních číslech herec skutečně zpívá.

Šampóna ztvárňuje snad od narození charismatický David Švehlík. Šampón se živí jako režisér ne zrovna kvalitních seriálů a reklam, má rozháranou duši a ženy kosí stejně zdatně jako vysokorychlostní internet data.

Postava starého mládence Tečky je vděčnější, Hynek Čermák představuje válečného veterána, který žije s maminkou a s ženami to neumí. Pokud čekáte, že během filmu rozdá aspoň pár ran, nepletete se.

A Karel? Bohatý muž v podání Martina Hofmanna je veleúspěšný v IT branži a díky práci zase prohrává manželství.

Zadnicí vstříc budoucnosti

Kamarádi se na večírku dohodnou, že nesplněným ambicím, zklamání, ale i životnímu stereotypu se musí postavit čelem, vlastně oběma půlkami. Dají si první úkol: každý se vysvleče do naha, ať se nachází kdekoliv, a svoje úsilí zdokumentuje. Aby těm druhým, a hlavně sobě dokázal, že „není sráč“. Zdá se to jako klišé. Totéž před lety udělal sám autor knižní předlohy a režisér.

Nějakou chvíli trvalo, než se děj začal košatit a vtáhl mě natolik, až svět kolem přestal existovat. Jako kdybyste se věnovali hluboké jógové relaxaci a nic jiného nevnímali. Vydrželo mi to celou dobu, i při druhém chlapském úkolu, přestože se mi zdál ještě více přitažený za vlasy. Do jaké míry má člověk právo si dokazovat, že za něco stojí, když svým chováním pak připomíná vichřici, která zasahuje do života nejen jeho blízkých?

Komedie s přesahem

Film zaujme i tím, že je doslova protkaný desítkami známých tváří. Například Taťjána Medvecká se mihne hned na začátku jako herečka v sitcomu a stojí to za to. Jiří Langmajer zase představuje marketingového šéfa jednoho výrobce a je stejně cholerický jako jeho výrobky nechutné. Herecké hvězdy v těch nejmenších rolích jsem ne vždy zaregistrovala. Snímek na ně nesází na první dobrou, tudíž neodvádí diváka od děje.

Zpětně mi ani nevadilo, že některé scény, jako třeba přistižení Prvoka při nákupu dámských šatů, jsou předvídatelné. Jiné zase kloužou z nevážné roviny do té vážné, ale chybí jim dotažení, jistá uzavřenost. Diváci muži patrně kromě odvahy hlavních hrdinů ocení propracovanost scén, včetně úvodního snu Tečky.

Film je o zajetých rolích a krizi středního věku. Doba je taková, že se chceme hlavně bavit. Film Prvok, Šampón, Tečka a Karel vás pobaví, ale taky vede k zamyšlení. Nedává žádný návod na život. Ten si musí každý najít sám. Stejně jako nadhled, bez něhož by naše pozemská pouť byla smutná. Až si film porovnáte s knihou, přesně v tomhle pořadí jsem to udělala já, možná se do kina vydáte ještě jednou. Třeba se tam potkáme.

Autor: Věra Hájková

Zdroj: Bontonfilm

Přidat na Seznam.cz