Zdraví

Jak hubnout efektivně

Sbírání kytiček

Každý rok je to stejné – i když si říkáme, že tentokrát o svátcích nepřibereme, většinou si jeden dva kilogramy navíc odnášíme do nového roku. Pokud máte ovšem dalších pár kil nadváhy z dřívějška, berte první měsíc v roce jako dobrý start k hubnutí.

Pomalu, ale jistě

Možná to máte už dávno vyzkoušené – jedna dieta střídala druhou a radost z útlejšího pasu po čase opět vystřídaly plnější linie. Tento koloběh je dobře známý jako jo-jo efekt, kdy si nezdravým hubnutím sice krátkodobě polepšíte, ale v dlouhodobém horizontu naopak uškodíte. Základní pravidlo úspěšného shazování kilogramů zní: spěchejte pomalu. Za zdravé hubnutí se považuje týdenní úbytek v podobě půl, maximálně jednoho kilogramu váhy týdně.


Co vám při redukci váhy může také pomoci?

  • Zapisujte si vše, co během den sníte, nejlépe po celou dobu hubnutí.
  • Naučte se kalorické hodnoty konzumovaných potravin a vybírejte si ty méně energeticky náročné.
  • Současně sledujte také glykemický index (GI) potravin.
  • Pokud vám psaní a sledování kalorií dělá potíže, na internetu si najděte základní potraviny a jejich (nejen) energetickou vydatnost a tuto tabulku si nalepte na lednici a další mějte u sebe vždy, když jdete na nákup.
  • Začněte s pohybem, i když na to nejste zvyklí. Zkraje pomůže zapomenout na výtah a schody vyjít po svých, cestou do práce i zpět vystupte o zastávku dříve a zbytek dojděte pěšky.
  • Když to sami nezvládáte, obraťte se na odborníky, například výživové poradce.

 

GI: oč tu běží?

Takzvaný glykemický index je údaj, který říká, jak rychle se cukr z jídla vstřebá do krve. GI je vlastně dobrým důkazem, že rychlost není vždy správnou volbou, protože čím rychleji se cukr z potravin vstřebá, tím dříve budete mít hlad. Proto se při redukci váhy doporučuje konzumovat potraviny s nízkým GI, pokud možno pod číslo 50. Ale pozor – GI neodpovídá kalorické hodnotě potravin, ani neříká nic o tom, kolik dané jídlo obsahuje například bílkovin nebo tuků (přestože výši Gi ovlivňují cukry, tuky, bílkoviny, ale i vláknina, způsob zpracování potraviny a podobně).


Spolehněte se na odborníky

Netrapte se sami a obraťte se na výživové poradce. Provedou podrobnou diagnostiku vašeho organismu a následně vám navrhnou individuální plán. Což je třeba zdůraznit – nebudete hubnout podle obecné diety, ale podle programu, který vám bude ušitý doslova na míru a respektuje i váš zdravotní stav, pohybové zvyklosti, rodinné návyky a další faktory potřebné k úspěšné redukci váhy. Součástí programu je také návrh konkrétních sportovních aktivit a nezanedbatelná je i psychická podpora odborníka.

 

Komerční prezentace
Foto: iStock
6. 1. 2013

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků