Zdraví

Jak se připravit na porod

Zpříjemněte si poslední týdny těhotenství relaxací, ulevte si od potíží cvičením, masáží nebo koupelí a připravte se co nejlépe na porod.

Nenechte nic náhodě a užijte si poslední týdny těhotenství přípravami na porod samotný. Kromě technických záležitostí jako jsou pravidelné lékařské prohlídky a příprava potřebných věcí, které si s sebou musíte vzít do nemocnice, byste měla věnovat hodně času převážně sama sobě. Odpočívejte, relaxujte, cvičte a hlavně se nebojte, jen se těšte na miminko a na změnu, která vás čeká: stane se z vás matka!


Co se s vámi děje

V osmém měsíci gravidity nepociťuje většina žen obvykle žádné velké obtíže. Ovšem častým jevem je, že se začínají objevovat předzvěstné děložní stahy, kontrakce a bolesti, kterým se od pradávna říká poslíčci, kteří signalizují, že konec vašeho těhotenství je opravdu za dveřmi. Co je způsobuje a jak je poznáte? Objevují se jako reakce na pohyb plodu, ať už aktivní, nebo pasivní vzniklý pohybem maminky. Žena jen zaregistruje chvilkové ztuhnutí dělohy, které po chvíli odezní. S každým dalším dnem těhotenství, které je blíž a blíž porodu se ženy musejí potýkat s bolestí zad, a to nejčastěji v oblasti mezi bederní a křížovou pateří, a trápí je i bolesti kyčelních kloubů. Jde o reakci na zvýšenou zátěž této části pohybového aparátu. Pomoci může cvičení, zaměřené už od počátku gravidity na posílení svalových skupin kolem páteře, například na gym-ballech, velkých míčích, na nichž se cíleně tyto svalové skupiny posilují. O vhodnosti se ale vždy poraďte s rehabilitační sestrou nebo lékařem, kteří vám kromě jiného poradí jak a kterou skupinu svalů posilovat. Nejvhodnějším sportem v této fázi gravidity je plavání. Naopak, nastávající maminka by se měla vyvarovat všech aktivit spojených s otřesy a nárazy na oblast pánve, tedy jogging, spinning, jízda na kole nebo koni.


Co vás ještě může trápit

Potíže s pohybovým aparátem bohužel nejsou jediné, které nastávající maminky v pokročilém stádiu těhotenství mohou trápit. Často se objevuje nespavost a dýchací obtíže. Rostoucí děloha vysouvá postupně žaludek a kličky střevní vzhůru a dochází k omezení pohybů bránice, hlavního dýchacího svalu. Těhotná při zvýšené námaze jakoby nemůže popadnout dech. Často se ze stejného důvodu dostavují trávicí potíže, nevolnosti a pálení žáhy. S ohledem na uspořádání orgánů v břišní dutině, odpočívejte a spěte na levém boku. Abyste se vyhnula pálení žáhy nepřejídejte se, vyhýbejte se kořeněným, tučným a smaženým jídlům. Neobvyklé nejsou ve spojení s postupující graviditou ani otoky končetin, a to hlavně nohou a nejčastěji ke konci dne, které způsobuje zadržování vody. Při každé vhodné příležitosti zvedejte a podkládejte nohy do polohy výše než trup.


Načerpejte energii

Tu budete opravdu potřebovat, a tak se teď víc než kdy jindy v průběhu těhotenství věnujte sama sobě. Hodně odpočívejte, čtěte si, poslouchejte muziku, kterou máte ráda a nezapomínejte, že všechny tyto činnosti s vámi právě prožívá i vaše miminko, které už poslouchá všechny zvuky, hlasy a hudbu, které se k němu dostávají z venku. K celkovému uvolnění, ale také při bolestech hlavy vám pomůže jemná masáž hlavy. V obchodech se zdravotními potřebami nebo v lékárnách seženete speciální „drbátko“ , které promasíruje všechny akupresurní body na hlavě. Začněte si sepisovat seznam věcí, které potřebujete s sebou do porodnice, ale i na období až se z ní vrátíte.

Jste-li romantického založení, můžete si začít připravovat i oznámení o narození dítěte, které pak rozešlete svým nejbližším. V případě, že si u psaní seznamu a oznámení, unavíte oči, zkuste oční gymnastiku. Otevřete doširoka oči a zase je pevně zavřete, což opakujte desetkrát a pak koulejte očima doleva a doprava a nakonec si konečky prstů jemně proklepejte pleť okolo očí. Abyste se připravila na kojení, udržujte svoje ňadra v kondici! Otužujte je a zpevňujte jejich pokožku chladnou vodou, a abyste uvolnila mléčné cesty jemně je masírujte.


Zažeňte strach

Jednou z nejdůležitějších příprav na porod je snažit se nebát se porodu. Samozřejmě, mít strach v únosné normě je přirozené, ale nic se nemá přehánět a přehnanými obavami ve finále uškodíte nejvíc sama sobě. Nejdůležitější pro nekomplikovaný průběh porodu je pohoda v rodině a samo pozitivní naladění nastávající maminky. Nedejte na hrůzné příběhy kamarádek, které mají od kamarádky kamarádky nebo depresivní líčení porodu na internetu. Abyste se uklidnila, vydejte se do porodnice, kde máte naplánováno rodit a tak říkajíc se „sžijte“ s jejím prostředím. Většina porodnic pořádá i předporodní kurzy, dny otevřených dveřích, kde se seznámíte nejen s prostředím, ale i s personálem.


Připravte si do porodnice

Abyste předešla stresu připravte si tašku do porodnice už měsíc před plánovaným termínem porodu. Až přijde vaše hodinka jen ji vezmete a pojedete bez zbytečného pobíhání a hledání věcí, které vám ještě chybí.

Co by měla obsahovat taška do porodnice:

  • několik košil nebo pyžam, která mají rozepínání vepředu, což vám usnadní kojení, župan, pohodlné volné kalhoty, trička a eventuálně svetr, přezůvky a pohodlné ploché boty, abyste mohla chodit po nemocnici, dostatečné množství jednorázových kalhotek, teplé ponožky
  • hygienické vložky, zubní pastu, kartáček, hřeben, ručník, mycí žínku, pomádu na rty, krém na obličej i ruce, osvěžující vodu, sprchový gel, šampon, zrcátko, papírové kapesníky
  • oblíbenou knihu, časopisy nebo hudbu
  • doklady: průkaz pojišťovny, těhotenský průkaz, občanský průkaz, oddací list nebo rodný pokud jste svobodná
  • léky, které eventuálně užíváte

 

Přiravila: Katka G
Foto: iStock
30. 5. 2016


Diskuze: příspěvků