Zdraví

Jarní očista je tu!

Sbírání kytiček

Začátek jara je ideální příležitostí pro očistu a regeneraci těla. Po dlouhé zimě se můžeme nadechnout svěžího vzduchu, nastavit tvář slunečním paprskům a pochutnat si na čerstvých bylinkách. Co všechno můžete pro své tělo udělat?

Pozornost zaměřte zejména na svá játra, která jsou nejdůležitějším deetoxikačním orgánem těla. Naordinujte si proto užívání tabletek či čajů s obsahem ostropestřce mariánského nebo smetanky lékařské. Pro dobrou funkci ledvin, které filtrují krev a škodliviny odvádějí močí, si kopřivy a lopuch. Pro očistu tlustého střeva, jež zbavuje tělo zbytků potravy a zpátky propouští vodu a minerály, jsou ideální potraviny s vysokým obsahem vlákniny, lněné semínko, listy senny a lusky. Rozproudění lymfatického systému podpoří nejen speciální masáže, ale také bylinky jako jsou jetel luční a echinacea purpurea.

Už žádné jedy
Během detoxikačního režimu se vyhýbejte smaženým a tučným jídlům, uzeninám a polotovarům. Vyloučit byste měli také alkohol, kofein a zpracovanou bílou mouku a cukr v jakékoli podobě. Jako koření používejte jen mořskou sůl, a to v omezeném množství. Na talíř si také nakládejte menší porce. Nezapomínejte ani na pitný režim! Denně musíte tělu dodat alespoň 2,5 až 3 litry tekutin. Vhodné jsou vody pramenité a pro zpestření i minerální, ale vždy neslazené a nesycené. Doplnit je můžete o bylinné a ovocné čaje.

Jasná volba
Do svého jídelníčku zařaďte čerstvé potraviny, ale také tinktury, zeleninové, ovocné a rostlinné šťávy, bylinné čaje a sirupy.  Základem tradičních očistných jarních kúr jsou čerstvé listy pampelišky, jetele, řebříčku, rdesna a samozřejmě kopřivy. Hodí se jak do salátů, tak hlavně do nápojů. Vyzkoušejte třeba kopřivový nálev, na který vám postačí tři hrsti kopřivových špiček, které rozmixujete v půl litru vody, necháte hodinku odstát, pak přecedíte a pijete třikrát denně, a to nejlépe 7 dní. Samozřejmě si vždy připravte nápoj čerstvý! Elixírem zdraví je i čerstvá šťáva z červené řepy, která detoxikuje, podporuje metabolismus, působí na snižování hladiny cholesterolu i krevního cukru a posiluje nervovou soustavu. Začněte zhruba s půl litrem šťávy denně a pak postupně dávky zvyšujte.

Chce to porci vitaminů
V zimě obvykle přijímáme méně vitaminů, než naše tělo potřebuje. Právě proto je jejich, zvýšený přísun na jaře více než žádoucí. V jídelníčku by neměl chybět vitamin A, který obsahují játra, mrkev, zelené a žluté papriky, špenát, kapusta, petrželová a kedlubnová nať, zelí, brokolice či vaječný žloutek. Nezbytný je vitamin C, jež najdeme v citrusech, kiwi, bramborách, brusinkách a zelí. Abychom tělu dodali vitaminy řady B, které jsou důležité nejen pro psychickou pohodu, ale také pro správné fungování metabolismu, nervů a svalů, je nejlepší jíst oříšky, luštěniny, brambory a vejce. Jedním z nejdůležitějších antioxidantů je vitamin E, který tělo získá z pšeničných klíčků, burských oříšků, salátů či sóji.
 

Připravila: redakce

Foto: iStock

11.3. 2015

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků