Rodina

Jdeme k zápisu

Sbírání kytiček

Zápisy do prvních tříd základních škol již klepou na dveře. S tím přichází zvýšený zájem a někdy i obavy rodičů budoucích prvňáčků. „Co nás při zápisu čeká? Co by měl náš syn (či dcera) při zápisu umět? Je mé dítě připravené na vstup do školy?“

Forma zápisu

Forma zápisu bývá dosti odlišná. Některé školy uspořádají „tradiční zápis“, vše se odehrává většinou v jedné třídě, paní učitelka zadává dítěti různé úkoly a rodičům pomáhá vyplnit potřebné dokumenty. Jinde pojmou zápis třeba jako cestu pohádkou, dítě si v doprovodu svých budoucích starších spolužáků projde školu a postupně plní u pohádkových bytostí různé úkoly. Účel zápisu by měl být ale vždy stejný – ověření zralosti a připravenosti dítěte k zahájení povinné školní docházky.

Co by měl budoucí prvňáček umět?

Co se vlastně skrývá pod mnohokrát slyšeným pojmem „dostatečná školní zralost a připravenost“? Jedná se o několik oblastí, v kterých by mělo dítě dosáhnout potřebné úrovně, aby mohlo být ve škole úspěšné.

Fyzická zralost

Předpokládá určitou odolnost vůči únavě i nemocem. Dítě již nepotřebuje odpolední spánek. Důležitá je schopnost koordinace vlastních pohybů budoucího školáka (zvládne skákat, běhat, hrát míčové hry, jezdit na kole, bruslit apod.) a rozvinutá jemná motorika ruky (zapne si zip, knoflíky, zaváže si boty, zvládá hru se stavebnicí, s korálky, modelovací hmotou atd.) S rozvojem hrubé i jemné motoriky úzce souvisí rozvoj grafomotoriky – správné a uvolněné držení psacího náčiní, jisté vedení čar při kreslení a schopnost napodobit předkreslené vzory.

Sociální, emocionální a pracovní zralost

Dítě se bez potíží odloučí od své rodiny. Zvládne se prosadit mezi svými spolužáky. Zároveň si uvědomuje, že je jeden z mnoha žáků třídy, takže dokáže počkat, až na něj přijde řada. Umí odložit uspokojení svých potřeb na pozdější dobu, respektuje učitele, dokončí i nezajímavou činnost, umí rozlišit mezi povinností a zábavou.

Psychická zralost

Zahrnuje plno důležitých oblastí – jednou z nich je rozumová vyspělost. Sem nepatří pouze informovanost o okolním světě, ale například i schopnost logické úvahy a dostatečné předmatematické představy. Nestačí znát pouze číselnou řadu, ale mít i představu o počtu, který daná číslice symbolizuje. Umět porovnávat množství, přidávat, ubírat, znát pojmy více, méně, stejně, první, poslední, předposlední atd.

Sluchové a zrakové vnímání

Velmi důležité, zejména pro úspěšné zvládnutí čtení a psaní, je rozvinuté sluchové a zrakové vnímání. Ve sluchové oblasti potřebujeme zejména kvalitní rozlišování stejných a odlišných slabik (dy-di, zo-so, či-ci atd.), dobře vyvinutý fonematický sluch (dítě rozezná první a poslední hlásku slova, pozná krátké rozhláskované slovo p-e-s je pes) a dostatečnou sluchovou paměť.

Zraková zralost zahrnuje hlavně schopnost rozlišit stejné a podobné tvary (nejtěžší bývá rozlišit zrcadlově otočené tvary). Kvalitní zrakovou analýzu a syntézu (skládání černobílých obrázků), zrakovou paměť a rozlišení figury a pozadí (dítě dokáže vnímat jen důležitou část obrázku – pozná např. tři předměty, které jsou nakreslené přes sebe nebo věc znázorněnou na šrafovaném pozadí).

Velmi potřebná je i rozvinutá koordinace oka a ruky a spolupráce zejména zrakového, sluchového a prostorového vnímání (tzv. intermodalita), která umožnuje propojit např. název hlásky s tvarem písmene a se způsobem, jak dané písmeno napsat. Důležitá je i kvalita pozornosti, prostorové orientace a řeči. U řeči nestačí pouze správná výslovnost.  Má-li dítě úspěšně ve škole pracovat, potřebuje také dostatečnou slovní zásobu a rozvinutý jazykový cit, který mu umožní tvořit gramaticky správné věty. Dostatečná úrověň seriality (dodržení správného pořadí) umožní dítěti např. nezaměňovat pořadí písmen ve slově.

Jak je z předcházejících řádků zřejmé, pro úspěšný vstup do školy potřebuje dítě mít dostatečně rozvinuto mnoho oblastí. Pouhá skutečnost, že budoucí školáček už umí číst, by nám rozhodně neměla stačit k rozhodnutí o jeho dostatečné školní zralosti a připravenosti. Na druhou stranu není třeba se ani příliš znepokojovat, pokud náš potomek nemá rozvinuté všechny uvedené oblasti na potřebné úrovni. Děti dále dozrávají a rodiče jim mohou pomoci vhodnou podporou potřebných oblastí. Pokud nevíte, jak svého potomka zábavnou formou rozvíjet, nebojte se obrátit na odborníky. Ti mají k dispozici mnoho předškolních stimulačních programů a určitě dokáží vybrat ten nejvhodnější pro vašeho potomka.

Autor: Mgr. Markéta Plachá, speciální pedagog

Zdroj informací: www.neniucitjakoucit.cz
Zdroj fotografií: Renata Čermáková
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků