Rodina

Jak a kdy by se mělo dítě učit cizí jazyk

Sbírání kytiček

U cizího jazyka neplatí, že všechno, co potřebujeme znát, jsme se naučili v mateřské škole. Pokud nechceme, aby naše děti zamrzly na úrovni věčných začátečníků, musíme je správně motivovat. Na každý věk přitom platí něco jiného.

Předškoláci

Věk do šesti let je pro osvojování nových dovedností ideální. Kdy ale začít dítě seznamovat s cizím jazykem, záleží na individuálním vývoji. V prvním roce života byste dítěti měli nechat prostor na seznámení s mateřským jazykem, maximálně mu anglicky zazpívat. Když začne kolem druhého roku mluvit, můžete mu jen tak mimochodem anglicky pojmenovávat obrázky. Ve třech, čtyřech letech zasáhne děti boom angličtiny ve školkách a kroužcích. Pokud má dítě jazykovou vadu, měli byste s cizím jazykem počkat. Pokud je zralé, dohlédněte na to, aby šlo o angličtinu hravou a motivující. Plnou písniček, říkanek, obrázků a zábavy. Jedině taková angličtina je pro předškolní věk vhodná a také přínosná, i když děti znají sotva pár slovíček. Už jen v tom, že se neostýchají cizím jazykem mluvit, zvyknou si na jiný přízvuk i intonaci.

Ve školním věku se láme chleba

Nejdůležitějším obdobím pro vytvoření dobrého vztahu k cizímu jazyku je mladší školní věk. Žáky třetích tříd, kdy povinná výuka začíná, musí učitel pro jazyk nadchnout, skvěle je motivovat. Využít všechno, co děti baví. Hry, písničky, pohádky, pohyb. Ve vyšších třídách přidat počítače a internet. Děti musí vidět, že se učí něco užitečného, něco, co má smysl. Nejhorší je biflování slovíček a frází, což děti spolehlivě otráví. Věnujte školní angličtině vašich dětí pozornost, špatný učitel a špatná výuka mohou být fatální zkušeností. Nechuť k angličtině se špatně odbourává.

Teenageři neřeší, baví se

Logicky vzato, nejvíce motivovaní by ke studiu cizího jazyka měli být teenageři. Čeká je povinná maturita, vysoká škola nebo hledání práce. A co víc – s pravděpodobností hraničící s jistotou si pouze s angličtinou v životě nevystačí. Pokud budou chtít uspět na globálním pracovním trhu, budou muset ovládat dva světové jazyky. Ani skvělou angličtinou už neoslní. Když se Brit, Němec nebo Francouz naučí španělsky, ovládá hned dva světové jazyky. Čechovi se ale čeština nepočítá, pokud chce v konkurenci s nimi obstát, musí se zkrátka naučit dva světové jazyky.

Jenže řeči o maturitě a kariéře jdou většině středoškoláků jedním uchem tam a druhým ven. Výhody cizího jazyka si vesměs uvědomují jen při počítačových hrách, poslechu hudby nebo sledování filmů. Jinak se chtějí věnovat především svým koníčkům, poznávat nové kamarády, zajímavá místa a hlavně se dobře bavit. A právě to můžete pro motivování teenagera ke zlepšení angličtiny, němčiny i dalších jazyků skvěle využít.

Jazykový kurz v zahraničí pro středoškoláky

Na většinu mladých lidí jazykový pobyt v zahraničí opravdu platí. „Pokud teenagerům nabídnete atraktivní formu výuky, skvělou zábavu, nové zážitky i kamarády, rádi budou jazykové dovednosti pilovat klidně i o prázdninách,“ popisuje Karel Klusák z Intactu mnohaleté zkušenosti s organizováním kurzů pro mládež.

Pokud vám dělá starost špatná angličtina vašeho středoškoláka, pošlete ho na letní kurz do Velké Británie nebo na Maltu. U mladých patří k nejoblíbenějším.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: Intact, www.romper.com/p/the-best-time-to-teach-baby-a-second-language-is-earlier-than-you-think-18148017
Zdroj fotografií: iStock
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků