Zdraví

Léto je tu! Jak se na něj připravit, aby vaše nohy netrpěly?

Pocit těžkých nohou, otoky, bolest a večerní křeče si většinou spojujeme s cestováním a dovolenými u moře.

I v České republice se jim ale v létě nevyhneme. Kromě horka je totiž pro žilní systém velkou zátěží také sedavé zaměstnání nebo dlouhé stání. A tak se na léto připravte tak, aby vaše nohy nebolely, a naopak v letních střevíčkách dělaly jen a jen parádu. 

Vysoké teploty jsou pro křečové žíly zátěžovým testem. Teplo způsobuje rozšíření žil a obecně zhoršení příznaků chronického žilního onemocnění. Nohy v létě otékají, svědí a samozřejmě bolí. Nedoporučujeme velké polehávání na slunci a nadměrné opalování,“ vysvětluje na úvod MUDr. Robert Vlachovský, Ph.D. z kliniky VASCUMED. 

V případě nepříjemných pocitů v těle dochází k tomu, že žíly dolních končetin dostatečně rychle nedokážou odvádět krev z nohou zpět k srdci. Část krve se proto hromadí v končetinách, kde způsobuje otoky, bolest nebo pocit tíhy – takzvané olověné nohy. Dalšími faktory může být riziko dehydratace nebo zmiňované delší cestování. 

Prevence jako základ 

Chcete-li předejít jakýmkoliv potížím, nejlepší cestou je účinná prevence. Ta spočívá v několika základních krocích: 

1. Vyvážený jídelníček 

Tím nejjednodušším, co pro sebe a své tělo můžete udělat, je vyvážená strava bohatá na vlákninu, vitamíny, antioxidanty a další prospěšné látky. Nohám uleví také snížení případné nadváhy. 

2. Aktivní životní styl 

Pokud sport není nic pro vás, nevadí. Bohatě postačí pravidelné procházky, hlídat si alespoň doporučených 10 000 aktivních kroků denně, vyměnit jízdu výtahem za chůzi po schodech a chodit pěšky, jak jen to jde. 

3. Tajné cvičení 

V průběhu dne můžete cvičit „žilní gymnastiku“. Pokud je to možné, v práci se zujte, protahujte nohy, houpejte se ze špiček na paty. Chodidla si také můžete masírovat pomocí „ježka“ nebo masážního míčku

4. Hoďte si nohy nahoru 

To nejlepší, co můžete po práci pro své nohy udělat, je hodit je alespoň na chvíli nahoru a nechat je odpočinout ve zvýšené poloze. 

5. Hydratace a změny teplot 

Zejména v letních měsících nezapomínejte dostatečně hydratovat celé tělo a denně vypijte minimálně dva litry vody. Do své ozdravné rutiny také zařaďte otužování – střídání horké a studené vody během sprchování a studené koupele a obklady na nohy a chodidla. Odborníci také radí využít speciální kompresní pomůcky. 

6. Nechte si poradit 

„Důležité je navštívit praktického lékaře, který pacienta vyšetří a doporučí adekvátní řešení. Mastičky neřeší podstatu, ale následek,“ říká MUDr. Petra Zimolová z FN Motol. 


Na léto se připravte s předstihem 

Jedním z účinných nástrojů proti otokům a křečovým žilám jsou kompresní punčochy. V letních měsících ale není jejich nošení nejpohodlnější. Místo stlačení žil je proto zkuste posílit. S tím vám pomohou venofarmaka, která může doporučit a případně předepsat praktický lékař. Vhodné je jejich dlouhodobé užívání, proto návštěvu neodkládejte. Tyto léky jsou vhodné jak při prvních příznacích onemocnění, tedy otocích a nepříjemných pocitech, tak při metličkách a křečových žilách. 


Co NEdělat během horkých dní 

Nohám v létě nesvědčí žádné dlouhé statické pozice jako je sezení nebo stání. Tomu se nejčastěji nevyhnete v práci, ale pozor byste si měli dávat také na: 

– nošení těžkých věcí

– dlouhé okopávání záhonků

– dlouhé opalování. Raději nohy často zchlaďte ve studené vodě

Pozor na časově náročné cestování. Při cestě autem dbejte na dostatečný režim a pravidelné přestávky. Pokud jste na místě spolujezdce, při jízdě procvičujte svaly na nohách žilní gymnastikou (propínání, pokrčování a kroužení kotníky). Vyvarujte se přílišnému lenošení a nicnedělání. Proto i při dovolené vyrazte na procházku nebo na houby. Rozproudíte tak krev v dolních končetinách.


Další tipy, ukázky cviků nebo témata týkající se žilních onemocnění, najdete na www.zilniporadna.cz nebo v bezplatné mobilní aplikaci „Bolí Vás nohy?“.


Komerční prezentace
Zdroj a foto: Žilní poradna


Diskuze: příspěvků