Zdraví

Mlsání povoleno aneb Oslavte mezinárodní den čokolády!

Málokdo odolá této sladké voňavé pochoutce. Navíc 13. září ji můžete mlsat zcela bez výčitek. Čokoláda má totiž svůj mezinárodní den, a tak je skoro naší povinností tento chutný svátek jaksepatří oslavit 🙂

Nejpopulárnější sladkost na světě – čokoláda – je ve své podstatě poměrně hořká potravina. Vyrábí se z kvašených, pražených a mletých zrnek tropického kakaového stromu Theobroma cacao. Zrna pocházejí z kakaových tobolek – bobů. 

Jaké jsou zdroje

Co jste možná netušili, je skutečnost, že existují celkem tři typy kakaových zrn používaných k výrobě čokolády. Nejvíce ceněná, a také patřičně drahá, jsou zrna Criollo z mayské oblasti (Mexiko a Střední Amerika). Tato zrna jsou méně hořká a aromatičtější než ostatní. Vyrábí se z nich jen asi 10 % čokolády. Kakaová zrna v 80 % čokolády jsou typu Forastero. Stromy Forastero jsou úplně jinak rostlé než stromy Criollo a kakaová zrna z nich jsou levnější. Trinitario, hybrid zrn Criollo a Forastero, se používá asi v 10 % čokolády.

Zlepší náladu i schopnost soustředění 

Čokoláda v nás vzbuzuje příjemné pocity (uvolňuje tzv. „hormony štěstí“), které vám alespoň na chvilku zlepší náladu. Velkým čokoládovým plus je vysoký obsah flavonoidů. Jsou to látky, které působí podobně jako antioxidanty. Obnovují buňky a chrání je před toxickým působením škodlivin. Uvnitř sladké tabulky čokolády najdete i kofein a theobromin, což jsou látky zvyšující postřeh a schopnost soustředit se. 

Pozor na kvalitu! 

Jako všude, i tady platí, že ne vždy je čokoláda čokoládou. Ta „pravá“ je vyrobena z kakaových bobů, kakakového másla a cukru. Odborníci jsou schopni přivřít oko ještě nad sójovým lecitinem či sušeným mlékem. Nic dalšího do ní ale nepatří. Pokud si přečtete složení většiny levných „čokoládových“ figurek, zjistíte, že jde vlastně o pouhé napodobeniny, jež obsahují maximálně tak kakaový prášek s rostlinnými nebo dokonce živočišnými tuky, které obsahují škodlivý cholesterol. 

Hlavně to nepřehnat 

Pokud patříte mezi milovníky čokolády, jistě máte z jejích pozitivních účinků na zdraví radost. Přesto pamatujte na vysokou energetickou hodnotu této pochoutky. Nic se nemá přehánět a čokoláda by se neměla stát každodenní součástí vašeho jídelníčku. 

Připravila: red.

Foto: Pixabay


Diskuze: příspěvků