
Auto nám dává volnost pohybu, a slibuje netušené zážitky. Můžete měnit plánovaný program dovolené tak, jak se vám zlíbí, jízdní řády vás neomezují. Avšak i doprava autem může skýtat určitá úskalí. Na co si dát pozor?
Časté nepříjemnosti
Chcete vědět, s jakými nejčastějšími komplikacemi se čeští řidiči potýkají v zahraničí? Ze statistik společnosti AXA Assistance vyplývá následující pořadí auto-obtíží:
- porucha motoru,
- dopravní nehoda,
- defekt pneumatiky,
- nestartování kvůli vybité baterii,
- nepojízdné vozidlo kvůli prázdné nádrži.
Seznam komplikací je samozřejmě mnohem delší, z dalších „nehod“ zmiňme například:
- záměnu paliva (ač se to zdá být nemožné, důvodem může být i nepozornost či spěch, jindy zase nezvyk – což se stává u vypůjčených vozů),
- vybitou baterii (zkušení řidiči se možná pousmějí, avšak pravdou je, že na dovolené motoristé méně kontrolují vypnutí světel),
- vandalismus a vloupání do vozu (bohužel těmto nešvarům se nelze nikdy stoprocentně vyhnout v žádné zemi),
- ztráta klíčů (jiné prostředí a jiné situace můžou vést i k nepozornosti, a vzpomeňte si, kam jste ty klíčky dali…).
Pojištění šetří vaši „kapsu“
Zdá se to být protimluv, ale až když se něco nemilého přihodí, budete rádi za předem uzavřené pojištění. „Čeští motoristé by si měli včas uvědomit, že bez cestovního pojištění v Evropě za opravu automobilu v místě poruchy obvykle zaplatí více než sto EUR. Případný odtah a následná oprava v servisu se mohou společně vyšplhat i přes čtyři sta EUR. Poměrně často musí motoristé také čekat na dodání náhradních dílů. S připočtením nákladů na ubytování a zapůjčení náhradního vozu může nepojištěný motorista zaplatit celkem i více než tisíc EUR,“ uvádí Zuzana Vítková ze společnosti AXA Assistance.
V každé zemi je to však jinak, navíc i v rámci jednoho státu se ceny liší. Pak se může stát, že vás například odtah vyjde na „pouhých" sto EUR (jako třeba ve Španělsku), ale i mnohonásobně dráž (průměrná cena za odtah v Norsku je přes šest set EUR).
Další výhody
Jste-li pojištění a náhle v zahraničí řešíte poruchu, nebo autonehodu, obraťte se na pracovníka pojišťovny. Právě on vám nejsnáze přivolá pomoc a zařídí, co je v konkrétním případě potřeba. Na rozdíl od vás má totiž kontakty na místní firmy. Nemusíte se pak stresovat, jak v cizí zemi najít solidní servis, zavolat odtahovou službu či podle dané situace ještě řešit náhradní dopravu a případně i ubytování. Zkrátka budete vědět, že se najde někdo, na něhož se můžete spolehnout i v nepříjemných situacích.
Připravila: mar
Foto: Thinkstock
29. 7. 2015