Volný čas

TABATA: cvičení podle japonského lékaře pro získání kondice a síly

Tabata je velmi efektivní a náročná metoda intervalového tréninku, při kterém se zvyšuje fyzická kondice i síla zároveň – získáte aerobní kondici i nárůst dynamiky.

Cvičení při maximální intenzitě po krátkou dobu je účinnější, než cvičení v nízké intenzitě po delší dobu. Jedná se o předchůdce dnešního HIIT tréninku. Cvičení se skládá z osmi 20 sekundových intervalů prováděných na 100 %, proložených dobou odpočinku 10 sekund. Celý trénink je sestaven ze 4 – 5 takovýchto kol – TABAT.

Jednotlivá kola jsou oddělena delší přestávkou cca 1 minuta. Použité cviky jsou každý trénink obměňovány. Obecně je dobré cvičit základní cviky s vlastním tělem jako dřepy, výpady, kliky a vzpory v různých variacích. Angličáky, sprinty, skoky v různých variacích a švihadlo, přeskakování překážky atd.

Tento druh cvičení vyvinul japonský lékař Izumi Tabata v roce 1996 v Národním ústavu Fitness a sport v Tokiu. Se svými spolupracovníky poukázal na vysokou účinnost této metody, která je jednoduchá, ale zároveň neuvěřitelně těžká.

Tyto krátké intenzivní tréninky poskytují lepší sportovní výkony. Tělo lépe metabolizuje glukózu a odbourávání tuků probíhá rychleji. Lekce se skládá z úvodního zahřátí a střečinku, vlastního TABATA tréninku a závěrečného zklidnění a protažení.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: health.clevelandclinic.org/tabata-vs-hiit-whats-the-difference/, tiskové materiály Herbalife Nutrition
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků