Odklad školní docházky: Odborníci varují před jeho nadužíváním

Česko se řadí k zemím s největším počtem odkladů na světě. A jejich počet podle odborníků letos ještě rapidně vzroste. Kvůli uzavírání škol v souvislosti s protikoronavirovými opatřeními totiž o odkladu uvažují i rodiče, kteří by své děti do školy za normálních okolností poslali.

Odklad školní docházky: Odborníci varují před jeho nadužíváním
Zobrazit fotografii v galerii

České mateřské školy navštěvuje přes 360 tisíc dětí, kolem sto tisíc z nich by mělo příští rok nastoupit do první třídy. Do školních lavic se jich ale kvůli odkladu školní docházky posadí o zhruba 20 procent méně. To s sebou přitom nese řadu problémů jak pro děti, tak pro pedagogy. „Ze zkušeností z klinické praxe a z pohledu do zahraničí vyplývá, že se u nás institut odkladu školní docházky nadužívá, což neprospívá ani dětem, ani vzdělávacímu systému. Jedná se o výsostně český fenomén, který v západním světě nemá svou obdobu. Aktuálně se celková odkladovost pohybuje kolem 23 procent dětí s meziročním nárůstem jedno až dvě procenta. Tak velké číslo představuje veliký balík rizik a nejistot, který je spjat jak se zdravým a přirozeným vývojem dětí, tak s nutným přizpůsobováním pedagogickému procesu a v neposlední řadě s ekonomickými a personálními nejistotami, kterým jsou školy a školky každoročně vystavovány,“ vysvětlil klinický psycholog a spoluzakladatel České společnosti pro Neurokognitivní rehabilitaci Petr Nilius. 


Většina dětí je v období dosaženého šestého roku života zralá a připravená na školní docházku. V poslední době ale převládá trend dávat odklad i dětem, které ho nepotřebují. „Nejčastějším důvodem k odkladu školní docházky je nezralost dítěte, logopedické nedostatky nebo problémy s udržením pozornosti. Odklad se častěji řeší u chlapců. Týkat by se měl kolem pěti procent dětí, u zbylých 18 procent dětí je odklad zbytečný. Zbytečnými odklady jsou nejvíce ohroženy děti ze sociálně slabšího prostředí, které v důsledku nižší stimulace plně nerozvily svůj potenciál. Potom jsou to děti z přespříliš ochranářského rodinného prostředí, ve kterém rodiče věří, že dávají dítěti prodloužené dětství, jedná se ale spíš o danajský dar,“ řekl Petr Nilius. 


Kvůli aktuální situaci, kdy se zavírají školy a prvňáčci se týdny učí distančně, zvažuje odklad docházky víc rodičů než v předešlých letech.Syn by měl příští rok nastoupit do první třídy, je ale narozen na konci července, proto odklad zvažujeme. Nyní hovoří pro odklad nejenom věk, ale i současná epidemická situace. Myslím, že první rok školy patří k těm nejdůležitějším, a aktuálně není jisté, zda by se od září pravidelná školní docházka vůbec realizovala,“ uvedla maminka předškoláka Antonína. 


Rodiče, kteří se rozhodují, zda poslat dítě do školy, nebo ne, mají čas do konce dubna. Ne všechny děti ale s žádostí o doklad uspějí. „Pro odklad školní docházky je potřeba doporučení ze strany poradenského zařízení a doporučení pediatra nebo klinického psychologa. Vždy by ale měl být až posledním řešením. Navíc pokud není po rozhodnutí o odkladu zajištěna zacílená a pravidelná stimulační intervence nebo neproběhne systematická změna v dosavadním způsobu vzdělávání a rodičovském přístupu, tak se na obecné úrovni nedá očekávat jiný efekt nežli přirozený vývoj, který by proběhl i bez odkladu. Do první třídy pak nastupují děti s totožnými obtížemi, zvláště v emočně sociální oblasti, ve srovnání s vrstevníky jako před odkladem, jen o rok starší,“ popsal Petr Nilius. 


V roce 2015 bylo v Česku otevřeno 300 přípravných tříd, právě ty mohou být řešením. Jejich počet sice roste, je ale stále nedostatečný. „Odklad by měl být využíván až jako krajní řešení, kterému předcházela systematická pedagogická péče. Tedy adepty na odklad by šlo identifikovat mnohem dříve a pracovat s nimi mnohem cíleněji a intenzivněji už v mateřské škole. V případě volby odkladu školní docházky se pro dítě přínosné jeví volba spíše přípravné třídy, která je svou formou na půl cesty mezi mateřskou a základní školou. Tyto třídy, které jsou na základních školách vedeny zkušenými učiteli, kteří budou mít pro nezralé děti pochopení, budou na ně klást přiměřené nároky a budou ovládat potřebné výchovně-vzdělávací metody. Další možností je pak vytvořit přirozené prostředí s nastavenými podpůrnými opatřeními už ve spádové škole, kam dítě putuje se svými kamarády z mateřské školy. Musíme být schopni vysvětlit rodičům a často i pedagogům výhody z toho plynoucí a rozptýlit obavy z této cesty,“ doporučil Petr Nilius. 


Existuje řada pomůcek, které mohou předškolákům usnadnit blížící se nástup do školních lavic. K nim patří i Neurorehabilitační kufřík. "Za pomoci promyšlených a cílených interaktivních her, které vycházejí z neuropsychologické logiky, jsme schopni napomoci rozvoji rozumových schopností takřka všech složek paměti, pozornosti a jejich vlastností - zacílení, přepínání mezi podněty, udržení pozornosti na jeden úkol, vytrvalost a rychlost zpracování a vizuoprostorových složek, a napomoci rozvoji celkového efektivního fungování řídících funkcí, které jsou pro školáky potřeba. Je tedy ideálním vybavením například do přípravných tříd či pedagogických poraden. S kufříkem ale nemusejí pracovat jen psychologové či pedagogové, zvládnou to i rodiče. Jedná se tedy zcela jistě o cennou pomůcku pro rozvoj dítěte v domácím prostředí. Vhodný je i jako pomůcka pro prvňáčky, kteří mají problém se zvládáním výuky. Prostřednictvím kufříku jsme schopni rozvíjet slovní zásobu, slovotvorbu, základní čtenářské a matematické dovednosti,“ uzavřel Petr Nilius.


Připravila: Katka Soušková
Zdroj: Česká společnost pro Neurokognitivní rehabilitaci
Foto: Pixabay

DISKUZE K ČLÁNKU

2

také se přikláním,aby zdravé dítě nastoupilo do školy

ODPOVĚDĚT

2

Syn se narodil v září, tak měl odklad a dcera se narodila v březnu, ale byla nemocná, tak šla také o rok déle. Oba jsou dnes šikovní mladí lidé, mají své rodiny a odklad jim nijak neuškodil.

ODPOVĚDĚT

3

Dle mého názoru: zdravé dítě patří do školy. Ovšem co bude příští rok nevíme.

ODPOVĚDĚT
VLOŽIT PŘÍSPĚVEK
VSTOUPIT DO DISKUSE (3 PŘÍSPĚVKŮ)

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Titulka pro: Blíží se vysvědčení

Blíží se vysvědčení

Na konec školního roku se těší všechny děti. Čekají je prázdniny. Mnozí rodiče se však...

Titulka pro: Střídavá péče pod pokličkou

Střídavá péče pod pokličkou

Téma střídavá péče začíná být populární. Tento pojem i jeho realizace pozvolna proniká do našeho...

Absolutní většina účastníků ankety organizované v aplikaci Viber souhlasí se začátkem školního roku ve třídách

Absolutní většina účastníků ankety organizované v aplikaci Viber souhlasí se začátkem školního roku ve třídách

Od začátku pandemie COVID-19 uběhlo již několik měsíců a školy po celém světě zvažovaly, jak...

Na prvním stupni českých základních škol učí z 94 % ženy

Na prvním stupni českých základních škol učí z 94 % ženy

Ačkoliv ženy převažují na základních školách v celé Evropě, v Česku je podíl učitelek na...

Nový projekt České televize UčíTelka

Nový projekt České televize UčíTelka

Česká televize spouští od pondělí 16. března unikátní projekt nazvaný UčíTelka. Každý den čeká na...

Profesní vzdělávání pomůže získat náskok před ostatními

Profesní vzdělávání pomůže získat náskok před ostatními

Honosit se vysokoškolským titulem dnes nestačí. Je to málo. K úspěšné kariéře na pozici středního...

NAČÍST DALŠÍ

INZERCE

ŽHAVÉ DRBY

BATOH NA OBJEDNÁNÍ

Zdravím, poradíte prosím na jakém e-shopu vybrat batoh do ...

CVIČENÍ DOMA U TV

Ahoj snažíte se někdo doma cvičit u tv?

VÝBAVA NA ZIMNÍ SPORTY

Ahoj kde bych si mohla koupit něco na zimní sporty.Ráda bych ...

DRBÁRNA

HORKÉ RADY

Bolest hlavy - migrény

Dobrý den, již pár let beru triptany na prevenci a ...

Domek

Dobrý den. Syn koupil hrubou stavbu a ma tam nějake ...

Bezbolestné trhání zubů

Dobrý den pane doktore, potřeboval bych spravit horní ...

PORADNA

© 2016, MeziŽenami.cz