Zdraví

Pitný režim: co pít a co omezit

Sbírání kytiček

Nejpřirozenější tekutinou je pitná voda.

Vhodné jsou i neslazené čaje, minerální vody s nízkou mineralizací a 100% džusy bez přidaného cukru. Vyznáte se v druzích vody? 

Stolní vody 

Mluvíme-li o balené stolní vodě, máme na mysli vybraný druh kvalitní pitné vody z podzemního zdroje, vyhovující podmínkám pro trvalé přímé užívání a úhradu pitného režimu. 

Minerální vody 

Jsou vody z přírodních zdrojů s vyšším obsahem minerálních látek (sodíku, draslíku, hořčíku, jódu…). Můžeme je rozdělit na slabě, středně, silně nebo velmi silně mineralizované. Vody středně a silně mineralizované a s vyšším obsahem minerálních látek by měly být spíše doplňkem pitného režimu. Pozor bychom si měli dávat hlavně na slazené minerální vody, které obsahují množství cukru, a proto jsou velmi nevhodné hlavně u redukčních diet či diabetiků. Ta je dobré vyhýbat se minerálkám s vysokým obsahem sodíku, více než 100 mg/l, protože tento prvek váže vodu, přispívá k vysokému krevnímu tlaku, zhoršuje celulitidu a má na svědomí otoky nohou. Minerálním vodám by se měli zcela vyhnout lidé s vysokým krevním tlakem, onemocněním srdce, jater a ledvin. Doporučená denní dávka minerálních vod u zdravých jedinců se pohybuje okolo 500ml za den a v neperlivé podobě. 

A co voda pramenitá? 

Tuto vodu si můžete načepovat kdekoliv, kde vyvěrá pramen. Existují mnohé přírodní studánky, vždy se však v okolí ujistěte, že je tato voda z pramene pitná.

Ionizovaná alkalická živá voda 

• Doporučována jak doktory, vědci i nadšenci k všestrannému využití: ke konzumaci, přípravě pokrmů i napomáhání zdraví. 

• Každodenní pití alkalické živé vody dokáže zpomalovat předčasnou oxidaci buněk a tím stárnutí záporné ORP

• Uvolňování elektronů brání agresivnímu útoku volných radikálů na organismus a ionizovaná voda napomáhá organismu jako antioxidant. 

• Ionizovaná voda má nižší viskozitu a menší povrchové napětí, díky kterému se lépe vstřebává a zlepšuje látkovou výměnu (lépe hydratuje). To ocení hlavně starší lidé a sportovci.

Co nemáme pít?


Slazené limonády, nápoje s obsahem syntetických barev, konzervantů a umělých sladidel, všechny sycené nápoje („s bublinkami“), více jak 3 kávy denně, kofeinové, kolové nápoje a alkohol.

Co by nápoje sloužící k úhradě pitného režimu neměly vůbec obsahovat?

• benzoan sodný – používá se jako konzervant

• glukózo – fruktózový sirup – je často používán jako náhražka klasického cukru

• kyselina fosforečná – spojována se vznikem ledvinových kamenů a řídnutím kostí při její nadměrné konzumaci

• syntetická aromata – je-li na obale napsáno pouze „aroma“, jedná se o aroma chemicky vyrobené


Kdy je nejvhodnější pít? 

Je velmi důležité si doporučené množství tekutin rozvrhnout po čas celého dne a pít průběžně již od rána, i když nepociťujete žízeň. Doplníte tak tělu tekutiny, které ztratilo během spánku. Šálek kávy, nebo černého či zeleného čaje nestačí. Po těchto nápojích proto vždy vypijte sklenici čisté vody. 


Bc. Martina Korejčková, DiS. reg. nutriční terapeutka
Foto:

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků