Zdraví

Potraviny skvělé pro podzimní vaření

Na podzim se na našich talířích objevuje celá řada sezónních potravin od dýní přes švestky až po ořechy. Jistě i vy máte své oblíbené recepty, jak tyto podzimní dobroty zpracovat. Nebojte se však experimentovat.

Dýně 

Oranžové bachraté plodiny jsou nejen nepostradatelnou součástí Halloweenu, kdy děti z vydlabaných dýní vyrábějí svítící strašidelné hlavy, ale zároveň tato zelenina tvoří nedílnou složku podzimního jídelníčku. Dýně je bohatá na vitamíny a minerální látky, obsaženy v ní jsou především vápník, hořčík, fosfor, draslík, beta-karoten a vitamíny A, B, C. Pomáhá při žaludečních potížích, poruchách ledvin a srdečních obtížích. Je vhodná jako součást jídelníčku při redukční dietě, jelikož má nízkou energetickou hodnotu a vysoký obsah vlákniny. 

Zkuste například nakrájet na plátky dýni Hokkaido a ochutit ji různými čerstvými či sušenými bylinkami – a dát zapéct do trouby. Chutná samotná, jako příloha, nebo jako součást sýrového talíře. Kontrast vytváří například s chuťově výrazným sýrem Taleggio, s lahodnou Gorgonzolou nebo s chutnými a dobře vyzrálými ovčími sýry. 

Brambory 

Vůně pečených brambor v popelu dohořívajícího ohně dotváří idylický podzimní obrázek, jako by pocházel ze štětce Josefa Lady. Sklizeň brambor na polích vrcholí obvykle v září či říjnu, proto se bramborové hlízy dostávají v tomto ročním období často na talíř – a to v různých podobách. Pečení je pouze jedna z mnoha úprav – lze je vařit oloupané i ve slupce, připravit šťouchané s cibulkou nebo vytvořit kaši ochucenou hráškem, strouhaným sýrem, pórkem či česnekem. 

Jablka 

Patří mezi nejoblíbenější a nejhojněji rostoucí ovoce u nás, proto jistě i v okolí vašeho bydliště najdete sad, kde je lze pořídit – anebo vám možná dokonce roste jabloň přímo na zahradě. Plody lze využít u předkrmů, hlavních jídel, zákusků, jsou z nich výborné mošty i pyré. Vedle vitaminu C obsahuje také pektin, tedy vlákninu, která má příznivý vliv na střeva a přispívá k lepšímu trávení. lidé si dříve kyselá jablka orestovali na másle a konzumovali je právě na posílení organismu. Dále ještě přidejme zmínku, že jablečná dieta se nasazuje při poruchách trávení a zánětech žaludku a střev. 

Hrušky

Protože jsou hrušky plné vody i vlákniny, čistí střeva, pomáhají v hydrataci a mají močopudné, žlučopudné i detoxikační účinky. Proto jsou oblíbenou součástí diet, jelikož zasytí a zachrání nás, když „nás honí mlsná“. Jsou zdrojem vitaminu C a posilují imunitu. Stejně jako u jablek z nich můžete vysušit „křížaly“, anebo je zavařit na kompot a pochutnávat si na nich celou zimu.

Švestky 

Co by to bylo za podzim bez vůně povidel? Výborné jsou i syrové, ale také sušené, které můžete mlsat místo nezdravých bonbónů. Jsou známé pro své projímavé účinky, proto působí při zácpě. Prospívají ale také srdci, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu a detoxikují. Obsahují vitamin C a E a využívají se i jejich pecky. Podobně jako u těch třešňových se dají vysušit a zašít do bavlněného či lněného pytlíčku. Lze je nahřát a přiložit na různá bolavá místa, kterým takto poskytnete úlevu.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj: Gran Moravia
Foto: Pixabay


Diskuze: příspěvků