Zdraví

Potraviny pro podzimní vaření: jak nám prospějí dýně, jablka i švestky

Na podzim se na našich talířích objevuje celá řada sezónních potravin od dýní přes švestky až po ořechy. Jistě i vy máte své oblíbené recepty, jak tyto podzimní dobroty zpracovat. Nebojte se však experimentovat.

Dýně

Oranžové plodiny jsou nejen nepostradatelnou součástí Halloweenu, kdy děti z vydlabaných dýní vyrábějí svítící strašidelné hlavy, ale zároveň tato zelenina tvoří nedílnou složku podzimního jídelníčku. Podle webu everydayhealth.com je dýně bohatá na vitamíny a minerální látky, obsaženy v ní jsou především hořčík, draslík, beta-karoten a vitamíny A, B, C. Pomáhá při poruchách ledvin a srdečních obtížích. Je vhodná jako součást jídelníčku při redukční dietě, jelikož má nízkou energetickou hodnotu a vysoký obsah vlákniny.

Zkuste například nakrájet na plátky dýni Hokkaido a ochutit ji různými čerstvými či sušenými bylinkami – a dát zapéct do trouby. Chutná samotná, jako příloha, nebo jako součást sýrového talíře. Kontrast vytváří například s chuťově výrazným sýrem Taleggio, s lahodnou Gorgonzolou nebo s chutnými a dobře vyzrálými ovčími sýry.

Brambory

Vůně pečených brambor v popelu dohořívajícího ohně dotváří idylický podzimní obrázek, jako by pocházel ze štětce Josefa Lady. Sklizeň brambor na polích vrcholí obvykle v září či říjnu, proto se bramborové hlízy dostávají v tomto ročním období často na talíř – a to v různých podobách. Pečení je pouze jedna z mnoha úprav – lze je vařit oloupané i ve slupce, připravit šťouchané s cibulkou nebo vytvořit kaši ochucenou hráškem, strouhaným sýrem, pórkem či česnekem.

Jablka

Patří mezi nejoblíbenější a nejhojněji rostoucí ovoce u nás, proto jistě i v okolí vašeho bydliště najdete sad, kde je lze pořídit – anebo vám možná dokonce roste jabloň přímo na zahradě. Plody lze využít u předkrmů, hlavních jídel, zákusků, jsou z nich výborné mošty i pyré. Podle webu womenshealthmag.com obsahují vedle vitaminu C také pektin, tedy prebiotickou vlákninu, která má příznivý vliv na střeva a přispívá k lepšímu trávení. Lidé si dříve kyselá jablka orestovali na másle a konzumovali je právě na posílení organismu. Dále ještě přidejme zmínku, že jablečná dieta se nasazuje při poruchách trávení.

Hrušky

Podle webu everydayhealth.com jsou hrušky plné vody i vlákniny, čistí střeva, pomáhají v hydrataci. Proto jsou oblíbenou součástí diet, jelikož zasytí a zachrání nás, když „nás honí mlsná“. Jsou zdrojem vitaminu C a posilují imunitu. Stejně jako u jablek z nich můžete vysušit „křížaly“, anebo je zavařit na kompot a pochutnávat si na nich celou zimu.

Švestky

Co by to bylo za podzim bez vůně povidel? Výborné jsou i syrové, ale také sušené, které můžete mlsat místo nezdravých bonbónů. Podle webu webmd.com jsou známé pro své projímavé účinky, proto působí při zácpě. Prospívají ale také srdci, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Obsahují vitamin C a E a využívají se i jejich pecky. Podobně jako u těch třešňových se dají vysušit a zašít do bavlněného či lněného pytlíčku. Lze je nahřát a přiložit na různá bolavá místa, kterým takto poskytnete úlevu.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: www.everydayhealth.com/pictures/healthy-fall-foods/, www.womenshealthmag.com/food/g19989533/nutrient-rich-fall-foods/, www.webmd.com/food-recipes/benefits-plums
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků