Děti

Co by měl zvládat prvňáček: tipy na trénink pro vás a vašeho prvňáčka

Sbírání kytiček

Nový školní rok se blíží a s jeho příchodem zasednou do školních lavic nejen již otřelí a zkušení žáci, ale i prvňáčci, kteří se většinou na svůj vstup do školy těší.

O něco nervóznější bývají jejich rodiče, kteří si často kladou otázku, zda je jejich dítě na školní docházku dobře připravené a zralé. 

Jestliže dítě přichází do první třídy, mělo by být zralé ve čtyřech základních oblastech, a to v oblasti emocionální, sociální, motorické a kognitivní. 

Emocionální oblast

Znamená citovou samostatnost, jak zvládá dítě odloučení od rodičů po určitou část dne, zda se dítě projevuje jako emočně stálé, jak reaguje na drobný neúspěch. Dítě by mělo umět samostatně vystupovat, mělo by mít již svůj názor, mělo by dokázat vyjádřit svůj souhlas či nesouhlas. Pro dítě by také neměl být problém odložit přání na pozdější dobu a přizpůsobovat se konkrétním činnostem či situacím. Dále by dítě mělo být sociálně informované a schopné. 

Mělo by se umět vyznat ve svém okolí, vědět, kde bydlí, kam chodí do školky, k lékaři nebo kam chodí s maminkou na nákup. Dítě by mělo umět vyřídit drobný vzkaz, vhodně si říci o to, co potřebuje, mít základní znalosti o světě přírody a životě lidí. Také by si mělo umět poradit s běžnými problémy, jako např. uklidit po sobě papír od sušenky, srovnat si své hračky aj. Děti bychom měli učit i odhadnout nebezpečnou situaci, přecházet ulici nebo vysvětlit, s kterými cizími lidmi se mohu či nemohu bavit. Dítě má umět i uplatňovat základní společenská pravidla, umět pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se. Mělo by být schopné komunikovat a spolupracovat s ostatními dětmi i dospělými. 


Motorická oblast

Do motorické oblasti bych zařadila následující body. Děti by měly být dostatečně fyzicky vyspělé, mít koordinované pohyby, umět chytat a házet míč, v běžném prostředí se pohybovat bezpečně. Měly by se samostatně oblékat, být samostatné v jídle, samostatné při zvládání pravidelných denních úkonů (hygiena, příprava či úklid pomůcek a hraček), měly by se dokázat postarat o své věci. 


Kongitivní oblast

Poslední oblast, kterou jsem zmiňovala, je oblast kognitivní. Kognice znamená poznávání či poznávací schopnost. I v této oblasti by mělo být naše dítě zralé, pokud jde do první třídy. Mělo by zvládat základní logické a myšlenkové operace jako jsou porovnávání, třídění, řazení, číselné představy a řešení jednoduchých problémů. Mělo by znát barvy, rozlišovat zvuky, postřehnout změny, mělo by umět přemýšlet, uvažovat, odpovídat na položené otázky. Rodiče by měli se svými dětmi trénovat soustředění pozornosti na činnosti tak, aby od nich dítě neodbíhalo. 


Desatero dovedností a vědomostí jako tip pro trénink pro vás a vašeho prvňáčka: 

1. Znám svoje jméno a příjmení, vím, jak se jmenují rodiče, znám adresu a datum narození. 

2. Umím se rychle obléknout i převléknout do cvičebního úboru, zavázat si tkaničku. 

3. Umím uklidit knížky, pastelky a hračky tam, kam patří. 

4. Dovedu kreslit tužkou a pastelkami i malovat barvami, správně držím tužku. 

5. Poznám a umím pojmenovat 12 barev a jejich odstíny. 

6. Umím pečlivě vystřihnout obrázek nůžkami s kulatou špičkou. 

7. Dovedu si připravit svačinku na ubrousek či talířek, nalít vodu do skleničky, před jídlem a po jídle si umýt ruce. 

8. Dovedu poslouchat maminčino vyprávění se zájmem a v klidu, umím příběh dokončit. 

9. Umím hrát některé stolní hry a dodržuji jejich pravidla. 

10. Znám několik písniček nebo říkadel zpaměti, umím v pohádkách pojmenovat dobro a zlo. 


Autor: Magdalena Mátlová, učitelka v předškolní třídě
Zdroj: Mateřská škola KIDS Company Praha
Foto: Anncapictures Pixabay

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků