Zdraví

Sezónní afektivní porucha: podzim a zima nemusí být požírači naší energie

Sbírání kytiček

Spousta z nás má na podzim pocit, že nám padá energetický řemen. Ať děláme, co děláme, nemáme takovou chuť do života jako na jaře a v létě, nejraději bychom trávili čas schoulení pod peřinou.

Cítíme se unavení, podráždění, smutní a máme větší chuť k jídlu, hlavně na sladké a tučné. Veškeré naše snažení vyžaduje mnohem více energie a cokoliv se nám podaří, stojí větší námahu a úsilí než jsme zvyklí. 

Zkoušíme si udělat radost lecčím. Necháme se skvěle ostříhat, koupíme si nový mobil, dáme si přifouknout pusu, zapíšeme se na kurzy vaření a španělštiny, ale stejně nejsme spokojení. Ono totiž nefunguje zvenčí dovnitř, ale naopak. Dokud nebudeme v souladu sami se sebou, nedostaví se dobrý pocit. Naše spokojenost a bezpečí je na prvním místě, tedy vy jste na prvním místě. Někdy můžete mít pocit, jako když tlačíte auto hlubokým sněhem do kopce, podkluzují mu kola, připadá vám, že ho dál neudržíte a auto vás strhne s sebou. Symbolický příklad stavů bezmoci, beznaděje, marnosti, splínů, zhoršená termoregulace nebo sezónní afektivní porucha SAD.

Lidský organizmus se snaží udržovat tělesnou teplotu v rovnováze. Když se ochladí, má s námi tělo „víc práce“, musíme se zahřívat. Topný systém těla tvoří především svaly a játra. K tomu, abychom byli zahřátí a spokojení, je nutné hýbat se a dobře jíst. Když se ochladí, máme tendenci dopřávat si víc potravy s obsahem tuku a cukrů, lepší varianta je ovšem pohyb. Nejen pro zahřátí svalů, ale i pro udržení dobrého pocitu, který zajistí endorfiny a serotonin. Tvoří se v mozku hlavně, když se zdravě hýbeme. 

Sezónní afektivní porucha 

Dalším podzimním strašákem je SAD – sezonní afektivní porucha. Tento fenomén psychického a emočního rozpoložení nastává s příchodem podzimu. Důvodem je kratší den a delší noc, více tmy než světla, na což lidský organismus reaguje útlumem a stavy smutku, splínů a v horším případě depresí. Rozvoj sezonní afektivní poruchy v depresi nastává u 6 % evropské populace, což není příliš vysoký skór. Ale pozor! SAD trpí 80 % Evropanů v mírnější formě. Bez znalosti účinných metod a způsobů jak ji čelit, se můžeme dostat do nepříjemných stavů letargie, trvalé únavy a ztráty energie vedoucí k depresi. SAD naštěstí není nemoc, způsobuje ji nedostatek světla, tudíž zvýšení hormonu melatoninu v krvi. Melatonin se tvoří v noci, hraje důležitou roli v řízení rytmu den – noc a je zárukou dobrého spánku.

V sychravých a šedých podzimních a zimních dnech se zvyšuje jeho tvorba přes den. Existuje několik praktických nástrojů, jak se SAD vyvarovat nebo s ní obstojně vycházet. 

Co udělat, abychom se cítily lépe?

Zdravě se hýbat a zdravě myslet. Osobně se domnívám, že podzim a zima jsou ideálními ročními obdobími, kdy má člověk čas na sebe. Zavrtaná pod dekou můžu rozebrat své dosavadní úspěchy a prohry.

Zajít si na kvalitní seminář, načíst a nasát nové znalosti a a využít ideálních podmínek pro osobní růst nebo revizi a úpravu návyků, odstranění zlozvyků, otravného nebo dokonce destruktivního způsobu života nebo přemýšlení. A udělat si pořádek ve vztazích cista-duse.cz/2014/07/workshopy-zoom/.


Provést takovou generálku na sobě. Nezajídat nudu, vyrazit do přírody na pořádnou túru, běh ve spadaném listí nebo do vyhřáté tělocvičny na jógu či hutnou porci chůze na H.E.A.T.u.

Pokud jste se rozhodli nakopnout život a nevíte kde začít, pro start je důležité zjistit, co v sobě chcete přebudovat, kam se posunout a kdy tam být. Není důležité jak, ale co a určit si časový úsek na konkrétní změnu. Jestli si nevíte rady, obraťte se na mě. Těším se na vás.

Petra L. Krajčinovič www.cista-duse.cz
Foto: iStock
13. 11. 2014

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků