Zdraví

Viscerální tuk: Zdravotní riziko, které vám pomůže odbourat vláknina

Každý z nás má jiný tvar postavy, někdo je jablko a tuk se mu usazuje na břiše, jiný hruška a tuk se hromadí spíše na bocích a stehnech.

Pro mnoho lidí je nadbytečný tuk spíše estetickou otázkou a podceňují jeho zdravotní rizika. Ta jsou přitom u viscerálního tuku, tedy tuku obklopujícího orgány, vysoká. 

Zrádná veličina

Viscerální tuk je zrádný. Celkové množství tělesného tuku mnohdy nezávisí na tom, kolik máte tuku viscerálního čili toho skrytého mezi orgány v břiše. Proto nastane i situace, kdy máte dojem, že nemáte příliš mnoho podkožního tuku, a přitom toho viscerálního tuku máte dost. Není snadné ani přesně stanovit, kolik viscerálního tuku v těle máte. Tuk na břiše totiž bývá kombinací obou druhů tuku – tedy podkožního i viscerálního. Obecně ohroženější jsou ale postavy typu jablko. 

V čem spočívá největší riziko? 

Viscerální tuk vás nejvíce ohrožuje zvýšenou pravděpodobností vzniku mozkové mrtvice, srdečního infarktu, diabetu, depresí, sexuálních dysfunkcí, artritidy, rakoviny a obezity. 

Největší riziko mají ženy s obvodem pasu přesahujícím 89 cm a muži, kteří mají v pase více než 102 cm. 

Jak vlastně vzniká viscerální tuk? 

Příčinou je většinou nezdravý životní styl, tedy minimum pohybu, sedavé zaměstnání, větší příjem kalorií než jejich výdej, konzumace nezdravých jídel plných jednoduchých cukrů a nasycených tuků. 

A jak se tuku zbavit? 

• Důležité je omezit ve stravě jednoduché cukry. Pokud jíte hodně potravin, které je obsahují, hladina inzulínu prudce stoupne, aby tělo cukry zpracovalo, a pak opět prudce klesne. Časem se pak stanete vůči inzulínu rezistentní. Máte už trvale zvýšenou hladinu inzulínu a neodbouráváte tuky. 

• Dalším důležitým krokem je zvýšení příjmu zeleniny. Obsahuje hodně vlákniny, která zpomaluje vstřebávání jednoduchých cukrů. 

• Nezbytné je zařadit pravidelné cvičení. Nadbytečnou energii vysportujete a ta se následně neukládá do tuků. Zároveň cvičení pomáhá tělu co nejefektivněji využít glukózu. 

• Podstatná je míra stresu. Ve stresu nehubnete, tělo totiž vyplavuje kortizol, hormon, který ovlivňuje chuť k jídlu, spánek i metabolismus. Říkat nestresujte se, je nesmysl. Každý ve svém životě zažívá větší nebo menší míru stresu. Je třeba se ho naučit odbourávat. Pomůže meditace, cvičení, koníčky, přátelé. 

• Potřebujete také kvalitně a dostatečně spát, to znamená alespoň 7 hodin denně. Už mnohokrát byla prokázána souvislost s hubnutím a kvalitním spánkem. 

Vláknina váže tuky z potravy 

Dostat se k ještě lepším výsledkům v odbourávání viscerálního tuku vám pomůže i přírodní vláknina chitosan. Obsahuje chitin získávaný ze schránek mušlí, krabů, ale i krovek hmyzu nebo hub. Jedná se o nevstřebatelný polysacharid, který dokáže vázat tuky z potravy. Díky tomu se tuky neukládají, vážou se na tuto vlákninu a odcházejí stolicí z těla ven.

Připravila: Katka
Foto: iStock


Diskuze: příspěvků