Děti

Všechny počítačové hry dětem neškodí

Sbírání kytiček

Počítače, televize, mobily, tablety, play stationy a další technické vymoženosti jsou neodmyslitelnou součástí života dnešních dětí. Těžko s tím něco uděláme. Můžeme se snažit domlouvat, přemlouvat, zakazovat i trestat, ale úspěšní zřejmě nebudeme. S moderními technologiemi se děti setkávají na každém rohu, ve škole i u přátel, takže ani domácnost striktně odtržená od všeho „moderního“ nic neřeší. Zkusme se na chvíli odpoutat od negativních emocí a zamyslet se nad tím, zda z toho, že máme doma obrazovkového hltače, nelze vlastně něco vytěžit.

Počítačové a televizní aktivity bývají mnohem častěji spojovány se zlem. Takováto zavrhování jsou do jisté míry oprávněná. Děti tráví u těchto činností mnoho času a často je tento čas opravdu ztracen. Dítě je odtrháváno od reality a pohlceno obrazovkou. Přesto, že dnešní děti jsou neustále napojeny na všemožné sociální sítě, nejedná se o sociální interakce v pravém slova smyslu. Přesto, že neustále vysedávají před televizní obrazovkou a sledují televizní příběhy jiných lidí, nezískávají tak vlastní zkušenosti s interakcemi. Přesto, že dnešní děti tráví hodiny času počítačovými hrami či videohrami, nelze říci, že by se jednalo o hraní v pravém slova smyslu. A nebo je to jinak?

Zaměřme se na počítačové a televizní hry, které jsou v současnosti asi nejrozšířenějším zdrojem zábavy mladších i starších školáků. Samozřejmě, že můžeme vycházet z toho, že pokud se dítě dokáže soustředit a snažit alespoň v té oblasti, která ho baví, je to vždycky dobře. V takových případech se máme od čeho odrazit a můžeme zkoušet přenést tuto jeho situační schopnost i do jiných oblastí. Všechno chce ale čas. Pokud se Váš syn ze všech sil snaží přemoci příšeru na obrazovce počítače, asi těžko uspějeme s nabídkou podobnou této: „Ty se tak krásně snažíš useknout hlavu té obludě, co kdyby ses teď stejně krásně začal snažit spočítat příklady na násobení pod sebe?“

Je však rovněž jasné, že není hraní, jako hraní. Zkusme se na chvíli odpoutat od tématu hraní jako zdroje zábavy a podívejme se do jiných oblastí, kde se počítačové hry využívají. Nejrozšířenější oblastí, ve které jsou hry využívány k terapeutickým účelům, je oblast kognitivní neurorehabilitace. Zde jsou speciálně navrhnuté hry používány k obnově různých schopností a dovedností u lidí po mozkových příhodách nebo u osob s neurodegenerativním onemocněním. Takovéto speciální programy jsou založeny na myšlence, že lidský mozek je plastický. Cíleným tréninkem je tudíž možné poškozené mozkové oblasti buď rozvíjet, nebo umožnit jiným oblastem, aby převzaly funkci původně zastávanou poškozenou oblastí. Z této oblasti je již jen krok k tréninku kognitivních funkcí u dětí bez mozkového poškození. I v této oblasti existuje dnes mnoho studií, které ukazují, že počítačovým tréninkem je možné rozvíjet nejen paměť, ale třeba i rozumové schopnosti.

Jak je vidět, tak hraní nemusí být jen zlo, ale může přinášet i mnoho dobrého. I v některých komerčních hrách je možné nalézt mnoho aspektů, které mohou děti rozvíjet. Takovýchto her navíc značně přibývá. Vznik takových her je dán především poptávkou společnosti. Proto vznikají hry, které stále zůstávají hrami, ale zároveň obsahují prvky, které mohou hráče rozvíjet.

Například videohra s názvem Book of Spells pro PlayStation 3, která je prvním titulem interaktivní knihy Wonderbook je trochu jiná, než hry, se kterými jsme měli možnost se doposud setkat. Spolu s herním diskem dostane vaše dítě i knihu, o které se zprvu budete domnívat, že do ní někdo zapomněl natisknout obrázky a slova. Po zapnutí hry však kamera u vašeho televizoru způsobí, že se vaše dítě na televizní obrazovce promění v malého čaroděje a zprvu z nesmyslné knihy se stane 200 let starý lexikon kouzel. Vaše dítě se ocitne v tajemném světě kouzelnické školy, ve které se bude namísto čtení a psaní učit všemožným kouzlům, která jsou nezbytná pro začínající čaroděje. Vtip je však v tom, že dítě se tímto kouzelnickým učením bude učit i věci, které jsou důležité pro zvládání opravdových školních nároků.

Autor: Mgr. Anna Páchová, dětský psycholog

Připravila: Zuzana

Foto: Thinkstock

15.4. 2013
 

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků