Zdraví

Poznejte mechanismus hubnutí

Hubnout můžete všelijak, základem je samozřejmě změna stravovacích a pohybových návyků. Jenže ono to není tak jednoduché. Pár rad pro vás má výživová poradkyně Mgr. Iva Belasová.

Pokud budete spěchat, pak může být tím nejmírnějším negativním následkem „jojo efekt“, který vám ztracená kila vrátí i s úroky. Zásadní změna jídelníčku, a především diety s velkým omezením příjmu sacharidů, jsou nepříznivé jak pro váš fyzický, tak psychický stav.

Při nedostatku sacharidů v potravě dochází v těle k výraznému snížení aktivity serotoninu, který zajišťuje přenos nervových vzruchů do mozku a ovlivňuje emoce, nálady, chuť k jídlu i spánek. Nedostatek serotoninu v těle se projevuje depresemi, nervozitou a poruchami spánku.

V současnosti existuje spousta diet. Část z nich rozhodně patří mezi extrémní a drastické. Nadváha a obezita jsou výsledkem dlouhodobé energetické nerovnováhy mezi příjmem a výdejem energie. Nespotřebovaná energie přijatá potravou se ukládá ve formě tuku. Ideálním základem zdravého hubnutí je redukční dieta s menším množstvím stravy, ale se zachováním pestré skladby jídelníčku.

Nepřikrmujte tukové buňky, ani je nenechte „vyhladovět“

Redukční jídelníček by měl obsahovat všechny základní živiny (bílkoviny, sacharidy, tuky, vitaminy a minerální látky). Ptáte se, jak to udělat, abyste dosáhli pocitu sytosti i při menších porcích jídla? Jde to vůbec jíst méně, mít chuť k jídlu pod kontrolou a zahnat hlad na delší dobu? Při zvládání redukční diety vám může pomoci vysoce viskózní vláknina. 


Zvolte adekvátní pohybové aktivity

„Aktivní a rutinní pohyb vykompenzuje nervozitu, odbourá nahromaděnou energii a příjemně se při něm unavíte,“ říká Mgr. Belasová. Na začátku zkuste zvýšit pohyb v běžném denním životě a pak zařaďte nejméně na půl hodinky denně pohyb střední zátěže. Třeba chůzi ve svižnějším tempu, jízdu na kole nebo na rotopedu nebo plavání. Denní dávku pohybu postupně zvyšujte; vyberte si ten, který vám vyhovuje.


 „Jestliže neumíte žít rytmicky nebo vaše povolání neumožňuje dodržovat naplánovaný životní styl, je aspoň nutné napětí ze stresu vyvážit příjemnými činnostmi, zkrátka stres neutralizovat. Jen tak se naučíte vytvářet si pocity štěstí jinak než jídlem“, dodává Mgr. Belasová.

 

Přiravila: Eva Šarfová
Zdroje: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8697046/, healthyeating.sfgate.com/viscous-fiber-7591.html, tiskové materiály Obesimed
Foto: Bill Oxford Unsplash


Diskuze: příspěvků