Zdraví

Bylinky v kuchyni: jak je využít při vaření

Máta, bazalka, petržel i pažitka – bez zelených bylinek si jen málokdo z nás dokáže představit jarní a letní recepty.

Dokážou proměnit i obyčejný pokrm v gurmánskou specialitu, dochutí a ovoní každý recept, a navíc díky nim můžete snížit množství použité soli. 

Ať už připravujete polévku, maso na grilování či letní salát, určitě by ve vašem receptáři neměly chybět čerstvě nasekané bylinky. Jak ale tyto pochoutky kombinovat a jak s nimi pracovat v kuchyni? 

Svěží chuť máty 

Ačkoliv je máta známá především jako bylina, ze které připravujete oblíbený čaj, můžete s ní kouzlit také při přípravě salátů nebo grilování masa. Skvěle ochutí dýni, lilek, mrkev nebo rajčata a brambory. Přidává se do pečeného a grilovaného masa a ryb, do omáček, bylinkového másla, salátů, zeleniny, rýže i do moučníků, její aromatičnost dodává pokrmům tu správnou chuť. Čerstvá máta se také hodí na zdobení moučníků, pohárů nebo zmrzlin. V teplých letních dnech se naopak hodí osvěžující nápoj Mojito bez alkoholu, jehož neodmyslitelnou přísadou je právě máta. 

Dejte ale pozor na sušenou variantu, která má ostrou vůni a postrádá nasládlou chuť. Doporučujeme proto lžičku sušené byliny rychle osmažit v malém množství olivového oleje těsně před podáváním pokrmu. Takto připravená sušená máta se hodí ke kuřecímu masu a do ovocných salátů. Dodá jim živou vůni. 

Pažitka nejen do polévky 

Jemná cibulová chuť a vůně po česneku. Pažitka je jednou z neznámějších evropských bylin, která se v kuchyni používá už po staletí. Je známá jako polévkové koření, ale skvěle dochutí také saláty, vajíčkové pomazánky nebo bylinková másla. Ve studené kuchyni i jednoduše nahradí cibuli. Také zvýrazní slanou chuť, takže není potřeba tolik solit. 

Tepelná úprava pažitce příliš nesvědčí, zničila by se totiž její přirozená chuť. Doporučujeme ji proto přidávat až na konec nebo těsně před servírováním. Vařením nebo pečením by také kromě své typické chuti ztratila i vzácné látky, jako jsou karoteny, vitamín C, B2 nebo vyhledávané minerály – draslík, vápník, železo, fosfor a další. V sušené variantě se hodí jen na ozdobu, neobsahuje už žádné aroma, proto ji namísto sušení doporučujeme spíše zamrazit. 

Petržel 

Zelenina a koření v jednom. Petržel je zkrátka všestranným pomocníkem. Listová nať obsahuje vitamin C, provitamin A i minerály, jako jsou železo, draslík nebo hořčík a je vydatným zdrojem kyseliny listové. Stejně jako v případě pažitky doporučujeme nať přidávat až na závěr, teplem by se její hodnotné látky vytratily.

Pro svou jemnou vůni a příjemnou chuť se petrželová nať stala nejuniverzálnějším kořením používaným prakticky do všech slaných pokrmů. Dobře se snáší i v kombinaci s ostatním kořením. Hodí se do polévek, omáček, salátů, těstovin, k posypání brambor spolu s pažitkou, ale i ve směsi dalších bylinek do pokrmů z mletého masa a do různých marinád.

Bazalka 

Bazalka – aromatická bylina s výraznou chutí. Bazalka je nenahraditelná při přípravě těstovin a rajčatových jídel, můžeme ji ale použít i do polévek, omáček, salátů. Výborně doplňuje chuť ryb i jiného masa a samozřejmě jí můžeme dochutit i domácí pizzu. Je nezbytnou ingrediencí všech chuťovek, jako jsou tenoučce nakrájená rajčata proložená plátky mozzarelly zalitá olivovým olejem a balzamikovým octem. Podává se jako předkrm nebo příloha ke grilovanému masu. Bazalku lze bezesporu použít i na pesto, kterým můžete ochutit těstoviny nebo bramborové noky. 

Libeček 

Jde o praktickou bylinu, z níž se zužitkuje vše, čerstvé nebo sušené. Hodí se do nepřeberné škály pokrmů, včetně polévek, omáček, mas, nádivek a podobně. Svou chutí a vůní připomíná maggi. Také podporuje trávení, snižuje nadýmání, působí močopudně a rovněž prospívá činnosti srdce a jater.

Připravila: Katka Soušková
Zdroje: webozdravi.cz, Naše bio
Foto: alleksana Pexels


Diskuze: příspěvků