Švédský režisér Gustav Möller patří k největším talentům skandinávské kinematografie. Jeho debutový snímek Tísňové volání se stal hitem (nejen) na filmovém festivalu Sundance a originální thriller se dočkal i svého hollywoodského remaku. Nyní se Möller vrací se svým druhým, neméně tísnivým filmem Dozorkyně.
Premiéra: 28. listopadu 2024
Žánr: thriller
Režie: Gustav Möller
Scénář: Emil Nygaard Albertsen, Gustav Möller
Hrají: Sidse Babett Knudsen, Sebastian Bull, Dar Salim, Olaf Johannessen, Marina Bouras, Jacob Lohmann, Thomas Voss, Siir Tilif, Bashar Vincent al-Saoudi
Příběh
Dozorkyně Eva (Sidse Babett Knudsen) je díky svému férovému přístupu oblíbená mezi vězni i kolegy. V okamžiku, kdy je do věznice převezen tajemný trestanec číslo 017, však Evin vyhlášený cit pro spravedlnost zatemní touha po osobní pomstě. Na oddělení se zvýšenou ostrahou rozehrává se svým novým svěřencem nebezpečnou hru na kočku a myš, která může zničit její pověst i kariéru. Po svém nervy drásajícím debutu Tísňové volání přináší dánský režisér Gustav Möller další psychologický thriller, který vás přiková k sedačkám.
Prostor pro příběh
Již svůj první snímek zasadil Möller do uzavřeného prostředí. V Dozorkyni nahradilo telefonní ústřednu prostředí věznice, které šestatřicetiletého tvůrce fascinuje již dlouhou dobu. „Máte tu vyhrocené charaktery, jasně daná pravidla a silnou mocenskou dynamiku. Navíc je i samotné místo plné symboliky a archetypů. Vězení je tak vlastně ideálním místem pro vyprávění příběhů,“ popisuje Möller svou fascinaci světem za mřížemi. „Žánr vězeňského filmu je navíc spojený s množstvím diváckých očekávání, se kterými jsem mohl pracovat. A tyto divácké představy neustále bourat,“ dodává.
Nápravné zařízení nenabízí jen zajímavé možnosti práce s formou. Též vybízejí k celospolečenskému zamyšlení a nastavují zrcadlo těm, kteří je vybudovali. „Pokud jsme se ještě nerozhodli, jaké chceme, aby naše věznice byly, tím pádem nevím ani to, kým chceme být jako lidé. Jsme racionální, nebo emocionální bytosti? Věříme v odpuštění a nápravu? Nebo dáváme přednost pomstě a trestu?“ klade si Möller filosofické otázky, které se promítají i do samotného snímku.
Postavy
Hlavní role dozorkyně Evy se ujala herecká legenda Sidse Babett Knudsen, její protějšek ztvárnil začínající herec a model s drsnou tváří Sebastian Bull. Zatímco Möller měl v hlavě pětapadesátiletou Dánku již při psaní scénáře, najít představitele Mikkela se ukázalo jako poměrně velký oříšek. „Sebastian měl v sobě tu násilnickou i chlapeckou energii, kterou jsem hledal, a to jak z hlediska výkonu, tak i vzhledu. Vyzařuje velmi silnou a charismatickou auru a jeho herecký projev byl velmi přirozený,“ pochvaluje si autor vycházející hvězdu.
„Eva sice pracuje jako dozorkyně, zároveň ji ale i vnímám jako vězenkyni v emocionální rovině. Její cesta outsidera, snaha zůstat silná v násilném prostředí a vnitřní mocenské struktury převrací tradiční ideje o vězeňském žánru,“ popisuje hlavní hrdinku Gustav Möller. „Její herecký výkon je neuvěřitelně nuancovaný a jemný, což nechává divákům prostor, aby si do ní promítli vlastní emoce,“ chválí představitelku hlavní role režisér. „Snažila jsem se si Evu představit jako člověka, který nežije, ale pouze přežívá a má v životě jediný cíl. Pro žádné další emoce, myšlenky nebo city tam již nemá místo,“ popisuje svou postavu Sidse Babett Knudsen.
Připravila: Beáta Mrazíková