Zdraví

Křečové žíly nevznikají kvůli běhání. Proč tedy?

Řady běžců se v posledním roce rozšířily. S příchodem tepla se mohou někteří potýkat s oteklými a těžkými nohami, s viditelnějšími metličkami či křečovými žilami.

Vypadá to, že za tyto klasické příznaky chronického žilního onemocnění může právě běh. Je to skutečně pravda? Jedním z častých mýtů říká, že ano. Běh ale riziko vzniku křečových žil nezvyšuje. 

Vysvětlení vyplývá z podstaty onemocnění a tím je zánět žilní stěny. Zatímco krev v tepnách proudí do těla díky pumpování srdce, zpět ženou krev chlopně v žilách. Pokud ale chlopně nepracují dobře, dojde k rozšíření žil. Tzv. žilně-svalová pumpa přestává při běhu stíhat a začne docházet ke zpětnému toku krve (tzv. refluxu). Krev se nahromadí v nohách a objevují se typické příznaky jako otoky, pocit těžkých nohou, metličky a křečové žíly. 

Pravidelný pohyb je skvělá prevence 

Domněnka, že když přestanete běhat, spraví se to, je mylná. Nefunkční chlopně budete mít stejně a časem a věkem se chronické žilní onemocnění objeví. Naopak pravidelný pohyb podporuje správné fungování žilní pumpy, a je tak důležitou součástí prevence vzniku a zhoršování chronického žilního onemocnění. „Pravidelná chůze nebo běh působí blahodárně na řadu kardiovaskulárních chorob, křečové žíly nevyjímaje. Speciálně pro ně je důležité zapojení žilně-svalové pumpy, která napomáhá dobré práci žilního systému dolních končetin,“ říká MUDr. Robert Vlachovský, Ph.D. z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně a z Centra žilní chirurgie VASCUMED. 

Žilám vadí extrémy 

Na vině je spíše špatný životní styl, dlouhé stání v práci nebo naopak neustálé sezení. Nepřispívá ani užívání hormonální antikoncepce, častá těhotenství a dědičnost. Také počasí. V horku zkrátka nohy snáz otékají a mohou bolet, stejně tak mohou být žíly zřetelnější. Když vyrazíte běhat za tropického počasí, bude to o to viditelnější. 

Nebojte se „kompresek“ 

Součástí prevence vzniku a rozšíření křečových žil jsou i zdravotní nebo sportovní kompresní punčochy. Každé mají trochu jinou funkci, a hlavně vyvíjí jiný tlak, proto než si nějaké pořídíte a začnete v nich chodit nebo běhat, poraďte se s praktickým lékařem. Ten vám také může předepsat a doporučit venofarmaka – léky na posílení žilní stěny, které jsou pilířem pro úspěch. Pokud to necháte dojít daleko a zavčas si nenecháte nasadit správnou léčbu, mohou se postupně projevovat otoky a křečové žíly nejen v teple, ale trvale. Nejhorší případy končí žilními bércovými vředy.

Rady pro běžce 

1. Pohyb působí jako prevence dalšího zhoršování projevů. 

2. Naučte se běhat technicky správně. Pomůže i kvalitní obuv a běh na měkčím povrchu. 

3. Při sedavém zaměstnání si dělejte pravidelné přestávky na protažení, neseďte s překříženýma nohama.

4. Vyvarujte se dlouhého opalování a často se choďte zchladit. 

5. Při odpočinku si dejte nohy nahoru. 

6. Navštivte lékaře. Pomůže s vhodnou léčbou a s výběrem kompresních punčoch.

Více informací najdete na www.zilniporadna.cz.

Komerční prezentace
Foto: Depositphotos


Diskuze: příspěvků