Zdraví

Jak pečovat o své srdce

Mezi rizikové faktory onemocnění srdce a cév patří kouření nebo vysoký krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu (špatné stravovací návyky), nedostatek pohybu a všudypřítomný stres. To je však konec špatných zpráv, protože rizikové faktory můžete ovlivnit.

Rizikové faktory

Mezi nejrizikovější faktory vzniku srdečního infarktu patří cholesterol. Pokud je jeho hladina dlouhodobě zvýšená, funguje jako skrytý nepřítel – není vidět a nebolí, přesto škodí (způsobuje kornatění tepen). Co s tím? Nejdůležitějším preventivním opatřením je zdravý životní styl včetně jídelníčku. Omezte konzumaci sádla, slaniny, tučného masa, uzenin, ale také sýrů s vyšším obsahem tuku, smetany a majonézy. A o co méně nezdravých pokrmů sníte, o to víc času věnujte pohybu a to aerobním aktivitám, jako třeba jízdě na kole nebo bruslích, běhu, rychlé chůzi, plavání.

Informujte se

Mezi základní preventivní opatření patří informace – samozřejmě o vašem zdravotním stavu. Jak na to? Myslete na pravidelné prohlídky u lékařů.

Jak ovlivnit tlak

Máte-li hraniční nebo už zvýšený krevní tlak, je třeba změnit jídelníček. Dopřejte si ryby a další potraviny bohaté na nenasycené mastné kyseliny, myslete na dostatek ovoce a zeleniny. Blahodárné účinky slibuje také kyselina listová, na které si můžete pochutnat třeba v květáku, špenátu nebo brokolici, nejlépe v syrovém stavu (tepelnou úpravou se obsah kyseliny listové ztrácí).

Přestaňte kouřit

Třeba už jen proto, že kuřákům hrozí dvakrát vyšší riziko infarktu než nekuřákům. Pozor! U kuřaček se toto riziko ještě zvyšuje, pokud zároveň užívají hormonální antikoncepci. Nikotin obsažený v cigaretách totiž zvyšuje krevní srážlivost. Hrozí tak riziko vzniku sraženiny, která uzavře cévu v srdci. Krev, která zásobuje srdeční stěnu, pak nemůže proudit. Kouření navíc snižuje zásobování krve kyslíkem, což má za následek vyšší náchylnost srdečních buněk k poškození.

Učte se vyrovnávat se stresem

Pokud jste dlouhodobě pod velkou psychickou zátěží, dochází k nadměrnému vyplavování stresových hormonů do krevního oběhu. Jak si poradit? Začít můžete třeba u pravidelných relaxačních desetiminutovek nebo sportování, díky kterému vaše tělo zaplaví endorfiny, takzvané hormony štěstí. Nezapomínejte ani na dostatek vitamínů a minerálů potlačujících příznaky stresu. Jde zejména o vitamín B, vápník nebo hořčík, které lze tělu dodávat i ve formě doplňků stravy.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.nhs.uk/conditions/cardiovascular-disease/, medlineplus.gov/howtopreventheartdisease.html
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků