Zdraví

Posilněte svou imunitu: podívejte se na látky které ji ovlivňují 2. díl

V předchozím dílu jsme probrali látky, které pomáhají posilovat naši imunitu. Protože jich za pozornost stojí více, než se nám vešlo do předchozího článku. Dnes pokračujeme.

Vitamíny skupiny B

Do vitamínů B (většinou souhrnně označovaných jako B-komplex) spadají vitamíny skupiny B, z nichž nejznámější jsou B1 (Thiamin), B2 (Riboflavin), B3 (Niacin), B5 (kyselina pantotenová), B6 (Piridoxin), B9 (kyselina listová), B12 (kyanokobalamin), PP (kyselina nikotinová), která se vyskytuje spolu s ostatními vitamíny skupiny B. Vitamíny skupiny B jsou důležité právě pro lidi se sníženou imunitou, pro sportovce, těhotné a kojící ženy a pro lidi vystavené stresu. 

Vitamín B1 je rozpustný ve vodě, získat ho můžete zvláště z luštěnin, obilnin, ryb nebo kvasnic a je důležitý pro správné nervové funkce a dobře působí také při depresích nebo migrénách a ovlivňuje správnou mozkovou činnost. Při jeho nedostatku se může objevit právě nervové onemocnění, nebo také únava, zácpa, nebo nechutenství. 

Vitamín B2 lze nalézt například v kvasnicích, mléku, zelenině, klíčkách, bramborách nebo v lipovém květu. Při jeho nedostatku se mohou objevit onemocnění hrtanu a hltanu, chudokrevnost, nebo kožní problémy. Vitamín B3 je velice důležitý během metabolických přeměn sacharidů, tuků a bílkovin, také snižuje hladinu cholesterolu v krvi a tím se významně podílí na prevenci vzniku srdečních onemocnění, je vhodný v období většího stresu, nebo při depresivních stavech. Preventivně působí také proti cukrovce. Tento vitamín se nachází zejména v celozrnné mouce, zelenině nebo houbách a jeho nedostatek byl dříve příčinou onemocnění zvaného Pelagra, který se však už neobjevuje a nedostatek tak bývá provázen spíše nespavostí, nechutenstvím, nebo záněty dutiny ústní. 

Vitamín B5 je významný při metabolických procesech, také se podílí na odbourávání buněk a tkání, obnovuje kožní buňky a pomáhá regeneraci vlasů, nehtů, kloubů a také pomáhá vytvářet v našem těle protilátky a tím zvyšuje celkovou imunitu organismu. Nachází se v luštěninách, mase nebo pšeničných otrubách. Jeho nedostatek se může projevit například zadržováním vody v těle, nebo afty, popraskané rty a koutky. 

Vitamín B6 Důležitý při tvorbě červených krvinek a protilátek. Účinkuje rychleji v kombinaci s vitamíny B1, B2, B5, vitamínem C a hořčíkem. B6 se nachází například v pšeničných klíčkách, vnitřnostech, mase (hlavně vepřovém) nebo sóji.

Vitamín B9 se podílí na všech vývojových a některých nervových procesech organismu a také podporuje krevní tvorbu. Tento vitamín najdeme zejména v zelí, chlebu, vnitřnostech nebo luštěninách. Jeho dostatek je dů,ežitý hlavně pro těhotné ženy a malé děti a v dnešní populaci je jeho nedostatek velmi častý. 

Vitamín B12 Významný pro proces tvorby fosfolipidů, buněčných membrán a myelinových pouzder, které jsou zodpovědné za správnou funkci mozku. Napomáhá krvetvorbě, syntéze DNA a proteinů. Nachází se však pouze v živočišných zdrojích, proto se doporučuje veganům a vegetariánům jeho suplementace, případně zvyšovat jeho příjem v potravinách jako jsou rostlinná mléka, jogurty, sýry, margaríny a moringa olejodárná. 

Vitamín K2 

Vitamín K2 je produkován bakteriemi, přítomný je ve fermentovaných potravinách jako je kysané zelí a sójové boby. Pomáhá společně s vitamínem D udržovat vápník v kostech. Bez jeho přítomnosti účinek vitamínu D není tak silný a vápník pak zůstává místo v kostech v cévách. Podporuje správnou funkci pohybového aparátu a předchází vzniku osteoporózy. 

Vitamín D 

V těle se tvoří pobytem na slunci, můžeme ho ale najít i v potravě. V mořských rybách, vejcích, játrech nebo másle. Působí jako prevence vzniku rakoviny tlustého střeva, diabetu a kardiovaskulárních onemocnění a přispívá ke správné funkci imunitního systému. Jeho nedostatek se projevuje zejména u starších lidí snížením hladin vápníku, únavou a vyšší nemocností. 

Betaglukany

Jedná se o přírodní polysacharidy, které posilují imunitní systém v případě fyzického a emočního stresu, chronické únavy, ale také při léčbě jako je ozařování nebo chemoterapie. Jsou součástí buněčných stěn některých hub, kvasinek, obilí a mořských řas. Snižují hladiny cholesterolu a zmírňují stres 

Nejsme-li schopni veškeré potřebné vitamíny a minerály dodat tělu prostřednictvím stravy, měli bychom sáhnout po kvalitních, a hlavně přírodních doplňcích, které nám nezatíží naše orgány a podpoří imunitu. Příkladem je moringa z Filipín, kapsle nebo čaje dodají vašemu tělu nálož antioxidantů, živin i minerálních látek. Podívejte se na nabídku na www.herbandme.cz, uvedete-li kód MEZIZENAMI12 dostanete 10% slevu na všechny produkty. Moringu z Filipín můžete koupit i na eshopu DrMax.

Komerční prezentace
Foto: Herb and Me


Diskuze: příspěvků