Zdraví

Šípky: na posílení imunity i pro krásnou pleť

Šípky vám poslouží jako hezká dekorace i vnitřně na posílení imunity. Šípky se těšily velké oblibě už ve starověkém Řecku či Římě. Šípkové květy byly považovány za symbol lásky, mládí a věčnosti.

Lístky se přidávaly do koupelí, vyráběl se z nich vonný olej, mýdla či parfémy, a dokonce i náhrdelníky, které měly přitáhnout pozornost milované osoby.

Podle webu stylecraze.com jsou šípky vzácným přírodním zdrojem prospěšných látek. Našemu tělu jsou prospěšné zevnitř i zvenčí. Obsahují vitamín C, který nám dokáže pomoci podpořit imunitu, zpomaluje proces stárnutí, zmírňuje únavu, podporuje trávení, hydratuje vysušenou pokožku a také vyhlazuje pleť.

Vitamínová bomba

Kromě vitamínu C jsou šípky zdrojem karotenu, vitamínů B1, B2 a P, který posiluje účinek vitamínu C, či K vitamínu. Plody jsou bohaté na pektiny, třísloviny, organické kyseliny, silice a dokonce i železo, vápník či fenoly.

Šípky mají protizánětlivý, protivirový a antioxidační účinek. Chrání buňky nejen před toxickým působením škodlivých látek z vnějšího prostředí, ale i těmi, které se tvoří v těle. Obnovují přirozený stav buněk, brzdí degenerativní procesy. Pravidelná konzumace šípků snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Šípky podporují také prevenci proti virům a posílení obranyschopnosti organismu.

Kdy a jak je sbírat?

Plody se doporučuje trhat v září, říjnu a také začátkem listopadu, ale jen do prvních mrazů. Sbírají se pouze tvrdé, do oranžova či červena zbarvené šípky. Měkké už nejsou vhodné, protože opět obsahují méně vitamínu C, než jejich tvrdší varianty. V případě sušení by se plody měly skladovat maximálně rok.

Kromě šípkového čaje můžete vyzkoušet i domácí šípkový sirup, který se může používat místo obyčejné limonády. Domácí šípková marmeláda je vhodná na chléb i na vaření.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: www.stylecraze.com/articles/amazing-health-benefits-of-rosehips/
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků