Zdraví

Prospěšné potraviny: pohanka obsahuje vlákninu a vejce bílkoviny

V poslední době se „roztrhl pytel“ s potravinami zahraničního původu, jež mají dobře působit na lidský organismus. Ale i u nás najdete takové, jež lze zařadit do jídelníčku odpovídajícího trendům zdravého životního stylu. Které to jsou, vám radí nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

Přiblížit se doporučení, že by člověk měl nejvíce jíst to, co pochází z jeho nejbližšího okolí, a nedováží se stovky kilometrů z daleké ciziny, nemusí být až tak těžké. Jde to dokonce i s potravinami, jež možná považujete za natolik běžné, že už jim nepřikládáte žádnou váhu. A přitom vám dokážou prospět.

Pohanka

Pohanka u nás bývala kdysi běžnou součástí jídelníčku, pak se postupně vytratila, a dnes se znovu vrací. „Pohanka je přirozeně bezlepková a nízkokalorická. Obsahuje spoustu vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Je bohatá na hořčík, mangan, zinek, železo a jiné prospěšné látky. Její předností je i obsah rutinu, který patří mezi antioxidanty, posiluje imunitu. Pomáhá také udržovat zdravé cévní stěny, čímž předchází srdečním chorobám,“ říká nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

Luštěniny

Nutriční specialistka připomíná, že čočka a hrách obsahují kvalitní rostlinné bílkoviny, bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály. „Luštěniny jsou zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny, která je velmi nízkokalorická, přitom však dokáže zasytit na dlouhou dobu. Obsahují také poměrně málo tuků, přičemž jsou skvělým zdrojem komplexních sacharidů a bílkovin,“ uvádí odbornice.

Vejce

Řešíte dilema, zda jíst vajíčka, nebo si je dávat raději jen občas? Jistě nejste sami. „Vejce byla dlouhou dobu považována za tabu pro svůj vysoký obsah cholesterolu. Jejich konzumace nemá na hladinu krevního cholesterolu velký vliv,“ zdůrazňuje nutriční specialistka a dodává, že jsou plná vitamínů a minerálních látek a hlavně mají spoustu bílkovin.

Ořechy

Nemáte čas chystat si něco malého k snědku? Tak si odsypte pár vlašských nebo lískových ořechů, bohatých na nenasycené mastné kyseliny, a vezměte si je do práce. Tam si můžete uvařit také čaj ze šípků. Sušené plody se dají běžně koupit i v zimě.

Chutný chleba

Nebojte se občas sáhnout po chlebu, jen si pečlivě vybírejte, kterému dát přednost. „Například žitno-pšeničný nebo žitný kváskový chléb obsahuje navíc i vitamíny skupiny B, železo a vápník. Díky vysokému množství vlákniny příznivě působí proti civilizačním chorobám, může snižovat hladinu cholesterolu,“ vysvětluje Monika Bartolomějová.

Připravila: Věra Hájková

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Zdroj informací: nutriční specialistka Monika Bartolomějová
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků