Děti

Jak pomoci dítěti se začátky psaní

Máte doma malého školáčka? Chcete, aby měl radost z učení se psát? To záleží na mnoha předpokladech. Na správném typu písma, na správné motivaci a podpoře, na správné technice a rovněž na správné tužce. Výuka psaní musí být pro děti hlavně zábava. Jak jim vy, jako rodič, můžete pomoci při prvních krocích, kdy si vytváří vlastní rukopis?

Správný úchop

Zejména u malých dětí bychom měli dbát na to, jak mají správně držet tužku či pero, zda při psaní netlačí na papír apod. Jak držíme v ruce pero nebo tužku má velký význam při efektivitě psaní a fyzické zátěži ruky. Při správném – tzv. špetkovém úchopu pera, by tužka či pero mělo ležet na posledním článku prostředníčku a shora by ji mělo přidržovat bříško ukazováčku a z boku bříško palce. Ukazováček by neměl být prohnutý a celá ruka by měla být uvolněná, bez křeče.

Děti by proto měly používat pero, které jim ihned bezvadně padne do jejich nezkušené ruky. A pomůže jim intuitivně v hledání správného úchopu. Je zcela logické, že délka a síla tužky/pera pro začátečníky by měla být kompatibilní s anatomií dětské ruky. Pero pro dospělé není vhodným perem pro dítě. Psací pomůcka by měla být přizpůsobena pravákovi či levákovi.

Špatné držení pera totiž vede ke spoustě negativních důsledků, vysvětluje PaedDr. Yveta Heyrovská: „Vadný úchop nebo jiná nedostačivost v jemné motorice ruky může zapříčinit  bolestivost ruky, její rychlou únavu s následnou chybovostí v psaní, stres, a tím i velmi nepříjemné pocity dětí u psaní a kreslení. V případě neporušeného vývoje jemné motoriky může být vadný úchop zapříčiněn imitací nevhodného vzoru držení psacího náčiní, tj. vzoru rodičů, sourozence či pedagogů. Důsledky jsou ale stejné.“

Učitelé i rodiče by měli dbát na to, aby stopa pera po papíře lehce klouzala. Hrot, který při psaní „škrábe“, nutí dítě na pero přitlačit, ruka se dostává do napětí a brzy se tak unaví. Nehledě k tomu, že neurovnané písmo se po nějaké době stane návykem, kterého se dítě jen těžko zbavuje. Paní doktorka Heyrovská k tomu dodává: „Pero v první třídě může při nerespektování individualizace vývoje grafomotorických dovedností způsobit negativní zkušenost do vyšších ročníků.“

Jak si vybrat to své správné pero?

PaedDr. Yveta Heyrovská radí. Výrobců ergonomických pomůcek je více a trh je již dnes dostatečně zásoben, takže si dítě může vybrat. Aby byl výběr co nejlepší, doporučuje rodičům navštívit kamenné obchody, kde si mohou s dětmi pomůcku vyzkoušet, ideální je u tohoto zkoušení sedět u stolečku.

Prevence není nikdy dost a ergonomický program nemůže škodit dítěti zdravému a naopak může pomoci řešit počínající problém u dítěte jiného,“ říká paní doktorka Heyrovská.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: tiskové materiály Stabilo
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků