Zdraví

Jaké potraviny obsahují nejvíce vitaminů

Vitaminy jsou pro správné fungování našeho těla nezbytné. Pomáhají správnému metabolismu, působí jako prevence některých onemocnění a posilují imunitní systém.

Naprostou většinu z nich si však organismus neumí vyrobit, a tak je musíme získávat ze správně vyvážené potravy. Po jakých potravinách sáhnout, když si chceme dopřát vitaminovou bombu, a která potravina možná překvapí? 

Ryby a mořské plody 

Ryby a mořské plody jsou vynikajícím přírodním zdrojem v posledních měsících často skloňovaného vitaminu D. V tučných rybách, jako je losos či tuňák, ale najdeme také množství vitaminu A a vitaminů řady B. Mezi plody moře můžeme zařadit také mořské řasy a chaluhy, které si nacházejí stále častěji cestu i na náš stůl. Organismu rozhodně prospějí obsahem vitaminů A, B i C, díky kterému bývají dokonce označovány za nejzdravější zeleninu na světě. 

Listová zelenina 

Krásná zelená barva listové zeleniny naznačuje, že našemu organismu její konzumace jen prospěje. Přírodní antioxidanty v podobě vitaminů A, C, E a K působí protizánětlivě, posilují imunitu a zpomalují stárnutí. Špenát, hlávkový salát, či rukolu bychom měli konzumovat pravidelně a pokud možno s minimální tepelnou úpravou. Trendem posledních let a vhodným způsobem, jak dostat vitaminy i do někoho, kdo zelenině v klasické úpravě neholduje, jsou různá smoothie. Výhodou je možnost nakombinovat ovoce se zeleninou podle svých představ, a to za zachování veškerých zdraví prospěšných látek. Například kombinaci řapíkatého celeru s jablkem nebo avokáda se špenátem a banánem.  

Ořechy a semínka 

Každý z nás by si měl dopřát alespoň hrst ořechů či semínek denně. Jsou totiž výživově velmi hodnotné, a navíc nabité zdraví prospěšnými látkami. Najdeme v nich vitaminy A, E, k a B, které blahodárně působí mimo jiné na naši nervovou soustavu. Sáhnout můžeme po kaloricky bohatém kešu, mandlích, lískových či vlašských ořeších, velké množství provitaminu A najdeme v pistáciích. Jen pozor, ořechy obsahují velký podíl tuku a je třeba si je dopřávat rozumně. 

Klíčky 

Pokud jste ještě nepropadli kouzlu nakličování, měli byste ho ideálně nyní na jaře vyzkoušet. Na naklíčení se hodí třeba řeřicha, ředkvička nebo vojtěška či fazole mungo. Stačí sklenice či navlhčená vata a už za pár dnů můžete sklízet úrodu plnou vitaminů C, B, E a K. Fazole mungo obsahují dokonce srovnatelné množství vitaminu C jako citrusové plody! 

Brokolice 

Buď ji milujete, nebo ji na talíři nemůžete ani vidět. Pravdu ale zůstává, že brokolice je mezi zeleninou nekorunovanou královnou. Patří mezi nejbohatší zdroj vitaminu C, ve kterém předežene i citrusové plody, ale najdeme v ní také vitamin A, B a K. V kuchyni bychom ji měli upravovat jen krátce – ideální je blanšírování nebo vaření v páře, které většinu vitaminů zachová. 

Chřest 

Kromě toho, že chřest je považován za afrodiziakum, je také vynikajícím zdrojem betakarotenu, vitaminu A, C a E. Ve 100 g chřestu dodáme našemu tělu více než polovinu doporučené denní dávky vitaminu K, který blahodárně působí na kosti a srážlivost krve. Konzumace chřestu pozitivně ovlivňuje naše vlasy a pleť, ale také nervový a imunitní systém. 

Chilli papričky 

Běžná paprika je velmi bohatá na vitamin C, a její pálivá příbuzná si s ní nijak nezadá. Ve 100 gramech najdeme dokonce více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Pokud tedy chcete podpořit svůj imunitní systém, dopřejte si jednu chilli papričku a máte vystaráno. Slabší povahy mohou zůstat u klasických paprik, které v sobě ukrývají také vitamin A, E a K. 

Játra 

Játra nám často už v útlém dětství zprotivila školní jídelna, přesto by byla škoda je do jídelníčku nezařadit. Jsou totiž výborným zdrojem celé řady vitaminů, především pak všech z řady B. Najdeme v nich ale také vitamin D, který se v potravinách vyskytuje jen zřídka, a také vysoký obsah vitaminu A. Na konzumaci jater by si proto měly dát pozor těhotné ženy, kterým by nadměrná dávka vitaminu A mohla uškodit. 

Bobuloviny 

Bobulovité ovoce jako borůvky, maliny, rybíz, víno či třeba ostružiny a aronie jsou kulatým pokladem na talíři. Působí jako silné antioxidanty a díky vysokému obsahu vitaminů C a B prospívají našemu organismu. Nenápadným králem mezi bobulemi je pak nazlátlý rakytník, jehož jedna kulička nejenže pokryje denní doporučenou dávku vitaminu C, ale poskytne tělu i vitaminy A, E, D, K a B.

Připravila: Katka Soušková
Zdroj: Košík.cz
Foto: RitaE Pixabay


Diskuze: příspěvků