Shopping

Nakupování přes e-shopy. Můžete zásilku „beztrestně“ nepřevzít?

Mnoho lidí se už naučilo šetřit čas a nakupují prostřednictvím e-shopů. Když víte, co přesně chcete, je to velmi pohodlné. Ale co když si svůj záměr rozmyslíte?

Měnit názor je lidské. Ovšem pokud jste už provedli objednávku, nemůžete si jen říci – rozmyslel jsem si to, a tak ji prostě nepřijmu. Jak byste se měli v takové situaci zachovat? 

V čem jsme výjimeční 

V Česku je stále nejoblíbenější platba formou dobírky. Až poté následuje použití platební karty, případně platba na účet předem. „Pokud se podíváme na západní země, situace je zde značně odlišná. Například ve Velké Británii nebo v Německu se až 25 procent zasílaného zboží platí po jeho doručení. Zákazníci za něj v mnoha případech platí až po několika dnech od doby, kdy ho začali užívat,“ uvádí Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika. 

Pozor na čas 

Připomeňme si, že nákupem přes internet vzniká kupní smlouva mezi kupujícím a obchodníkem. Ovšem české i evropské právo dává spotřebitelům jako slabší smluvní straně možnost odstoupit od smlouvy v určitém čase, bez udání důvodu a hlavně bez jakékoliv sankce. Což platí v případech, kdy nakupujete pro potřeby své nebo rodiny (čili neobjednáváte zboží jako podnikatel, to už je jiná situace). „ Když nákup sjednáváte distančním způsobem, tedy přes internet, telefon nebo i odpovědí na nabídku v katalogu či teleshoppingu, máte zákonem stanovenou možnost zboží vrátit zpět v rámci 14 dnů od jeho převzetí. Účelem této lhůty je, aby se zákazník mohl s výrobkem, který viděl pouze na fotografii nebo videu, blíže seznámit a poznat jeho skutečné vlastnosti,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. 

Komunikace se vyplatí 

Pokud jste se tedy rozhodli objednanou zásilku nepřevzít, neznamená to, že tím automaticky prodejci naznačujete – změnil jsem svůj názor. Samotné nepřevzetí zásilky bez jakéhokoliv sdělení prodejci nic neřeší. „Internetový prodejce takové jednání nemusí vyhodnotit jako vracení zboží v zákonné čtrnáctidenní lhůtě. Po nějaké době může po kupujícím vymáhat, aby objednané zboží zaplatil a převzal,“ říká Lukáš Zelený. Navrácení zakoupené věci musíte oznámit, proto je zásadní s prodejcem komunikovat. Možností je více, můžete zavolat, napsat e-mail nebo dopis, který přiložíte k vracenému zboží. 

Kdo hradí dopravu? 

Když zareagujete včas, může se stát, že se objednávka zruší ještě před tím, než bude zboží vyexpedované. Čili pak nevznikají náklady za dopravu. A když už vzniknou? V tom případě platí, že náklady spojené s navrácením zboží zpět obchodníkovi nese kupující. Obchodník by měl tyto náklady hradit pouze tehdy, kdy zákazník nebyl před uzavřením kupní smlouvy řádně informovaný o této povinnosti. Praxe je však poněkud odlišná; mnohé e-shopy náklady za dopravu vráceného zboží nevymáhají. Což ovšem neznamená, že se na to můžete spolehnout. P


Připravila: mar

Foto: iStock


Diskuze: příspěvků