Zdraví

Potraviny pro lepší náladu: pomoci mohou ořechy, čokoláda i banány

Když vás přemůže únava a vyčerpání, můžete mít tendenci sahat po sladkých a nezdravých potravinách. Vyberte si raději ty, které mohou zlepšit vaši náladu.

Semínka a ořechy

Ať si vyberete sezamová či slunečnicová semínka, ořechy vlašské či lískové, mandle nebo kokos, vždycky prospějete svému organismu. Všechny obsahují důležité minerální a stopové prvky. Pozor si dejte jenom na množství, ořechy jsou bohaté na tuky. Ale na druhou stranu zase představují dobrý zdroj hořčíku. Navíc obsahují tryptofan. Aminokyselinu, která podporuje tvorbu serotoninu, hormonu dobré nálady.

Osvědčené vločky

Nekupujte si hotové směsi, raději si vyrobte vlastní zdroj energie: Smíchejte 200 g ovesných vloček, 60 g medu, 50 ml jablečného pyré a drobné kousky ořechů a sušeného ovoce. Potom směs vytvarujte na plech vyložený pečícím papírem. Dejte do trouby předehřáté na 170 stupňů (horkovzdušná na 150 stupňů) a pečte asi 25 minut.

Nebo ovesné vločky jen nasucho opražte, případně je večer předem nechte nabobtnat ve vodě. A ráno doplňte jen jogurt. Vločky jsou oblíbené zejména pro svůj nízký glykemický index – sacharidy se uvolňují postupně a vy budete déle zasycení. Oves se chlubí vysokým obsahem draslíku, který předchází chronické únavě a zažene i tu akutní.

Občas kousek čokolády

Vhodná je ta s vysokým podílem kakaa, nejlépe nad 80 procent. Nechutná tak sladce jako čokoláda s nízkým obsahem kakaa, čili jí v důsledku ani tolik nesníte. Postačí pár obdélníčků. Čokoláda spolehlivě zlepšuje náladu a také obsahuje flavonoidy – antioxidanty, které chrání srdce a snižují riziko vzniku nádorových chorob.

Banány

Jsou k dostání po celý rok a jde o bezvadný zdroj energie zdravou formou. Obsahují ovocné cukry, hojně vitaminů (A, B, C), zejména B6, který pomáhá syntetizovat neurotransmitery dopamin a serotonin pro dobrý pocit. Najdeme v něm i důležité minerální prvky – hořčík, fosfor, železo a zejména draslík, který tělo ztrácí díky stresu či při fyzické zátěži. Banán jako dopolední nebo odpolední svačina je ideální. Jeden menší však bohatě postačí.

Brokolice

Zasyrova to není ono, ale stačí nechat brokolici krátce povařit v páře, přidat trochu mořské soli a zdravý pokrm je na světě. Únavu zažene zejména vysoký podíl vitamínu C. Dalšími plusy představují antioxidanty a koenzym Q 10. Hlavně obsahuje melatonin, který vám pomůže s usínáním. Abyste si na brokolici pochutnali ještě více, můžete povařené růžičky namáčet do dipu, například z jogurtu a bylinek.

Připravila: mar
Foto: iStock

Zdroj informací: www.healthline.com/nutrition/mood-food, www.cnbc.com/2022/04/23/a-nutritionist-shares-the-best-grocery-foods-to-boost-mood-brain-energy-happiness.html
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků