Zdraví

Vhodné potraviny pro zvládání stresu a zvýšení soustředění

Každý občas bývá přetažený, rychleji unavený či častěji podrážděný. Je možné, že nejste jenom špatně naladění, ale že vašemu tělu zkrátka něco chybí. Víme, jak se projíst k dobré kondici!

Antistresový talíř

Krátkodobý stres nás motivuje, dlouhodobý vyčerpává. Co vám pomůže, když máte „nervy na pochodu“?

Zkuste například játra a ledvinky, jež obsahují takzvané antistresové faktory. Výborná jsou rovněž rajčata obsahující brom, jenž zklidňuje, nebo česnek. Ostatně právě česnek vám pomůže i proti jiným neduhům – pokud máte dostatek odvahy, snězte denně 2 stroužky. Při déletrvajícím stresu můžete absolvovat česnekovou kúru: jeden česnek rozetřete a zalijte ho sklenicí slunečnicového oleje, dejte do ledničky na 24 hodin. Pak přidejte 1 lžičku citrónové šťávy a užívejte 1 lžíci půl hodiny před jídlem, optimálně po dobu měsíce.

Sázku na jistotu a ještě k tomu sladké na nervy slibuje med – maximálně však 2 až 3 lžíce denně. Dejte si ho například do utišujícího heřmánkového čaje.

Jak se lépe soustředit

Můžete začít s vědomou relaxací, ale chvíli potrvá, než se ji naučíte. Ale vy potřebujete podat výkon hned. A nejen vy, třeba i vaše děti nebo prarodiče. Co byste měli jíst, abyste se lépe soustředili jak v práci, tak ve škole či při jiných aktivitách?

Výborné jsou například banány nebo hrušky, oboje lépe podporuje koncentraci. Třeba jako rychlé sladké snídaně. Na oběd si častěji objednejte mořské ryby a plody moře, které obsahují hojně jódu a právě ten podporuje soustředění. A místo pátého hrnku s kávou si uvařte šalvěj, pijte nejlépe dva šálky denně.

Kde brát energii

I když nejsme stroje, občas se musíme sami obrazně řečeno „nakopnout“, abychom vše zvládli. Pomůže nám nejen dobrá fyzická kondice, ale také ovesné vločky, které navíc působí jako sedativum. Připravit z nich něco dobrého potrvá sotva pár minut, než je opražíte na sucho na pánvi nebo povaříte třeba v mléce. Výborné je také kakao, které dokáže celkově podpořit organismus při fyzickém i psychickém vyčerpání. Posílit vaše nervy umí i špenát, a vůbec zelenina a ovoce. Pochutnejte si například na pomelu, které je „kompromisem“ mezi grapefruitem a pomerančem (kupujte ho nejlépe zabalené do celofánu a síťky, jinak rychle vysychá).

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: kniha Co nám chybí, když, Jarmila Madžuková, Start 2011
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků