Děti

Jak pomoci dětem se čtením

Tak nám začala škola. Slavnostně jsme doprovodili školáčky do první třídy a nyní na nás čekají důležité úkoly. Jedním z hlavních je zvládnout čtení. Zodpovědně dohlížíme na nácvik, pravidelně si sedáme s naším prvňáčkem nad slabikář, ale dítě protestuje a čím dál tím jasněji nám dává najevo, jaká je čtení otrava. Smlouvá, dohaduje se, snaží se svou povinnost odsunout na pozdější dobu.

Dětem se do čtení často moc nechce, zvláště pokud se jim čtení úplně nedaří, ale bez poctivého nácviku se číst nenaučí. Co s tím? Jak je naučit číst a úplně jim čtení neotrávit? Bez slabikáře se určitě neobejdeme, ale není žádný důvod, aby to byla naše jediná pomůcka. Tady je několik nápadů, jak procvičovat čtení zábavně, děti si pak ani neuvědomuji, že se vlastně učí.

Ještě se nám pletou písmena

  • Tvarujeme písmena z modelíny, provázků, drátků.
  • Píšeme písmena do mouky (na tác s okrajem nasypeme hrubou mouku a píšeme do ní prstem) nebo na stírací tabulku. Pomalu přidáváme jednotlivé části písmene a dítě se snaží uhádnout, o jaké písmeno jde. Můžeme se v psaní a hádání střídat.
  • Pořídíme plastová písmenka a zkoušíme je poznat hmatem.
  • Kartičku s písmenkem zakryjeme a postupně odkrýváme – dítě se snaží, co nejdříve poznat schované písmeno.
  • Schovávaná – rozmístíme po místnosti několik dvojic písmen (malá a velká tiskací nebo psací, tiskací a psací). Dítě může vzít kartičky z místa, zná-li umístění obou kartiček z dvojice, za každou přinesenou dvojici získává bod.
  • Pexeso a domino – přiřazujeme dvojice písmen (malé-velké, tiskací-psací) nebo písmeno s obrázkem, jehož název začíná danou hláskou.

Jak na slabiky

Pexeso a domino

Hhledáme stejné slabiky nebo slabiku a obrázek, který danou slabikou začíná (např. lu-lupa, so-sova, ma-makovice atd.)

Rébusy

Kombinujeme slabiku a obrázek, např. so+obrázek boty = sobota, mo+obrázek tyčky = motyčka, sa+obrázek vany = savana, po+obrázek vlaku = povlak, ba+obrázek datla = badatel, rek+obrázek lamy = reklama atd.

Zvířecí hrátky

Potřebujeme obrázky zvířat, jejich názvy musí být dvojslabičné. Obrázky rozstříhneme na dvě části, hlava představuje první slabiku, zadní část druhou slabiku a připravíme si na papírky potřebné slabiky. Dítě hledá a doplňuje chybějící slabiku, např. k hlavě osla položí sel, před zadeček ježka je, před zadní část labutě la, místo hlavy sovy so atd. Děti moc baví slabiky promíchat, to pak vznikají názvy zvířat!

Skládací obrázek

Vytvoříme si dvě tabulky, první tabulka má v každém rámečku slabiku, druhá obrázek, jehož název začíná na danou slabiku. Obrázky rozmístíme do tabulky tak, aby při položení tabulky obrázky dolů na první tabulku ležely odpovídající dvojice na sobě. Na rubovou stranu tabulky s obrázky nalepíme přes celou tabulku barevný obrázek a rozstříháme tabulku na jednotlivé rámečky. Dítě pokládá obrázky na odpovídající slabiky (obrázky dolů), tak při bezchybném postupu složí velký barevný obrázek.

Čteme slova

Pexeso, domino a skládací obrázek

Můžeme připravit stejně, jen slabiky vyměníme za slova.

Sloní paměť

Napíšeme na kartičky slova a připravíme k nim odpovídající obrázky. Obrázky rozmístíme po místnosti, dítě si přečte několik slov, zapamatuje si je a jde k nim vyhledat obrázky. Kolik slov si dokáže zapamatovat najednou?

Co sem nepatří

Připravíme skupiny souřadných slov (např. barvy, květiny atd.) a zamícháme mezi ně slovo, které mezi ně nepatří.

Hledáme dvojice

Na kartičky napíšeme několik slov tak, aby vždy mezi dvěma byla nějaká souvislost (opaky, souřadná slova, logické souvislosti), děti je hledají.

Popletené věty

Připravíme krátké věty (podst. jméno a sloveso – např. Míla lepí., Maso pálí., Sova létá., Tele se pase. atd.) a rozstřihneme je na dvě části, podstatná jména necháme na místě a druhou část vět promícháme a přiřadíme náhodně k podstatným jménům. Co se dozvíme? Maso létá. Sova lepí. Děti se většinou dobře baví a ochotně i poskládají slova do smysluplných vět.

Přeji všem školáčkům i jejich rodičům, aby se čtení dařilo a stalo se zábavou. Pokud by se ale přes veškeré úsilí čtení nelepšilo, vyhledejte pomoc u odborníka, možná vaše dítě potřebuje rozvinout některé důležité psychické funkce (nejčastěji intermodalitu, zrakové a sluchové vnímání). Bez dosažení dostatečné úrovně těchto funkcí není rozvoj čtení možný, a doma se pak se čtením zbytečně trápíte.

Autor: Mrg. Markéta Plachá, speciální pedagog

Zdroj informací: neniucitjakoucit.cz
Zdroj fotografií: Mrg. Markéta Plachá

Diskuze: příspěvků