Šimonovi je osm a chodí do třetí třídy. Prázdniny strávil spoustou dobrodružství, s tatínkem vyráběl luk. S maminkou sbíral borůvky a podle kuchařky pekl koláč. Babičce chodil nakupovat a s dědou zvládli celodenní výlet. Co tahle malá dobrodružství znamenají pro budoucí život Šimona? Pravděpodobně mnohem víc, než si myslíme!
O dvacet let později bude mít Šimon kromě formálního vzdělání i několik dalších znalostí a dovedností, které získal právě při dětských a teenagerských dobrodružstvích. Ta mohou přispět k rozhodnutí o tom, čím se bude Šimon živit.
Většině zaměstnavatelů totiž obligátní papír z VŠ nestačí: požadují rozhodovací a řídící schopnosti, kreativní řešení problémů, analytické myšlení, dovednost pracovat podle instrukcí.
A v drobných dětských dobrodružstvích jsou základy všech těchto dovedností:
- uvařit podle návodu je prvním krokem k dovednosti následovat složité výrobní postupy a mechanismy,
- vyřešit v obchodě, co koupit jako náhradu za potravinu, kterou nemají, podporuje dovednost kreativního řešení problémů,
- a i obyčejné sbírání borůvek formuje charakterové vlastnosti a posiluje schopnost vytrvání u náročného úkolu.
Trvalý rozvoj dítěte zkoušením dosud neznámých věcí, objevováním nových míst i činností a vytvářením jedinečných děl je velice dobrým základem do života a vede často i tam, kde škola nestačí.
Připravila: Katka Soušková