Gastro

Inspirace pro zdravý jídelníček – obiloviny III.

Obiloviny by měly tvořit základ našeho jídelníčku. Ale víte proč a také jak je nejlépe připravit? Znáte jáhly a pohanku?

PROSO – JÁHLY
Jedna z nejstarších obilovin na světě. Opět bezlepková potravina .  Donedávna to byla zcela opomíjená potravina. Jáhly mají vysoký obsah vitaínů skupiny B, beta karotenu a minerálních látek. Tradiční je příprava jáhlelné kaše a často se používají jako zavářka do polévky. Chutně uvařené se dají použít jako příloha k rozmanitým zeleninovým, luštěninovým i masitým pokrmům.

Příprava jáhel:
Před vařením jsou třeba spařit horkou vodou – tím se zbavíme jakékoliv obilné pachutě, která může někomu vadit. Doporučuji klidně i 2x po sobě. Prolijeme horkou vodou, chvíli necháme stát, propláchneme, odkapeme a ještě jednou. Teprve potom dáme vařit. Jáhly vaříme podobě jako bílou rýži – tj. 1 : 2 s vodou, když se začnou vařit, ztlumíme plamen a dovaříme pomalu asi 20 minut, dokud se voda nevstřebá (v běžném hrnci – není třeba tlakový). Pokud je použijeme na přílohu nebo se zeleninou, jemně na začátku vaření osolíme. Oblíbené jsou zejména sladké jáhlené kaše – na snídaně nebo druhé večeře pro sportovce, kdy se po uvaření může (ale nemusí) přidat trochu mléka, nastrouhané jablko nebo hruška, kousky švestek, rozinek, zasypat skořicí a nehubnoucí si mohou dovolit i zákápnout medeme a hoblinku másla.

POHANKA
Přestože to ani není přímo obilnina, k cereáliím se řadí. Pohanka má vysoký obsah kyseliny linolenové, lecitinu a rutinu – příznivě ovlivňuje pružnost cév, je bohatá na vlákninu, minerální látky, vitamíny skupiny B, vitamín C, E. Opět se jedná o bezlepkovou potravinu. Kromě celé pohanky je k dostání pohanka lámanka a pohanková krupice, které opět urychlují přípravu a rozšiřují možnost využítí v kuchyni.

Příprava pohanky:
Opět můžeme propláchnout  horkou vodou, lehce prosušit na pánvi. Dáme si vařit dvojnásobné množství mírně osolené vody a do vroucí vsypeme pohanku. Vaříme jen cca 2 minuty, lehce promícháme  a odložíme na půl hodiny do mírně vyhřáté trouby (nebo do peřin, jak to dělaly naše babičky..) Rozhodně v případě pohanky doporučuji věnovat se místu pěstování, z vlastní zkušenosti vyhledávám a doporučuji místní produkci.

Autor: Radka Krejčová
poradce pro výživu www.enduraining.com

Foto: fotobanka Istock


Diskuze: příspěvků