Zdraví

Jak cestovat bezpečně autem na dlouhé cesty

Jezdíte na dovolenou vlastním autem? Nese to s sebou řadu výhod – jste stále mobilní a kdykoliv můžete změnit místo pobytu nebo si udělat zajímavý výlet. Jenom překonat tu únavnou a dlouhou cestu na vytoužené místo! Nepodceňujte význam odpočinku! Pokud ucítíte únavu, neriskujte a udělejte si pauzu. Riskovat se nevyplácí.

Kdy a proč odpočívat?

Jednoznačně nejlepším řešením je dostatečně se před náročnou cestou vyspat. Spánkový dluh se prostě jen tak dohnat nedá. Minimálně za hodinu a půl jízdy by měla následovat krátká pauza s protažením pro osvěžení mysli a rozproudění krve, ideální je také se opláchnout studenou vodou. Po sedmi hodinách jízdy byste si měli dopřát dostatečně dlouhou přestávku nebo nejlépe přenocování. Při nadměrné únavě kdykoliv během cesty je důležité zastavit na nejbližším možném místě a řádně si odpočinout. Pokud máte s sebou šikovného spolujezdce, svěřte mu řízení a dejte si oddech.

Některým řidičům jízda ve tmě nebo šeru ani trochu nevyhovuje. Dle dřívějších výzkumů je nebezpečí nehody v noci mnohem vyšší než ve dne. Řízení v noci je nebezpečné zejména kvůli biologickému nastavení organismu. V noci přichází únava, tma ovlivňuje naši schopnost vnímání, soustředění a rychlé reakce. Pozor si dávejte také okolo 14. hodiny, kdy přichází nejčastěji útlum, ideální je si na tuto dobu naplánovat třeba pauzu na oběd.

Pít, pít, pít

Vaše tělo potřebuje tekutiny. Dehydratace není dobrým společníkem na dlouhé cesty. Raději si přibalte nějaký osvěžující nápoj, ideální je studený čaj nebo minerální voda. Tolik oblíbená káva nebývá nejlepším řešením, protože přispívá k dehydrataci a má pouze krátkodobý účinek.

Aktivní složkou kávy je kofein – pravděpodobně nejrozšířenější stimulant na světě – který stimuluje nervový systém a zvyšuje bdělost. Hlavním jeho negativem je, že po krátkodobém povzbuzení následuje opět únava, a to větší než před jeho požitím. Při pravidelné konzumaci kávy si navíc tělo na kofein zvyká a vůči účinkům kofeinu začíná být rezistentní.

Na co si dát pozor:

  • tučná jídla vyvolávají ospalost a únavu, před cestou a během ní se jich raději vyvarujte
  • pokud užíváte léky, přečtěte si podobně příbalový leták, pokud vaše léky snižují pozornost a zvyšují únavu, rozhodně se do dlouhé cesty při jejich užívání nepouštějte
  • dehydratace zvyšuje únavu a celkovou malátnost, přibalte si na cestu dostatečné množství tekutin

I v případě, že se vydáváte na cestu plní sil a nadšení, neberte na lehkou váhu, že dlouhodobé soustředění za volantem je náročné a může vás značně vyčerpat. Buďte ostražití a plíživou únavu neignorujte ani za cenu, že na pláž dorazíte o nějakou tu hodinu později.

Připravila: Katka Soušková

Zdroj informací: aa.co.za/long-distance-driving-tips-2/, blog.nationwide.com/9-tips-long-drives/
Zdroj fotografií: Thinkstock

Diskuze: příspěvků