Kariéra

Jak efektivně využívat čas

Nikdy nebudeme mít tolik času, kolik bychom potřebovali. Vymezený čas se ale můžeme naučit co nejefektivněji využívat.

Pracovní složky vám kupí na stole, z počítače na vás neustále bliká červenými písmeny a vykřičníky jeden nesplněný úkol za druhým a mobil vydává výstražné zvukové signály o blížící se poradě či schůzce. Tím to ovšem nekončí, protože v kalendáři máte zakroužkované narozeniny vašich přátel, několikrát zrušené návštěvy u zubaře a o fitku ani nemluvě. Kdy jste byli naposledy v kině nebo na koncertě nebo jen tak s přáteli na skleničce, si už ani nevzpomínáte, ale víte, že byste jim rozhodně měli zavolat, protože oni se vás už ani nepokoušejí kontaktovat. Slyšeli by pouze: Promiň, nestíhám! Vždyť vy máte tolik povinností a tak málo času!

Jsme otroky hektické doby

Zřejmě každý zaměstnaný člověk občas nestíhá vše tak, jak by chtěl. Dnešní doba klade na každého z nás velmi vysoké nároky. Lidé pracují přes čas, aby mohli splácet úvěry. Tlak, pracovní i soukromý, je velký a stres neúnosný. S tím, že den má 24 hodin, nic neuděláme. Můžeme se ale naučit s časem lépe hospodařit a vyhnout se tak zbytečnému stresu. Základem jeho „ovládnutí“ je umět se rozhodnout, co je pro vaši efektivitu v danou chvíli nejdůležitější. Chybou je, když začínáme den plněním jednodušších úkolů, protože víme, že nám půjdou lépe od ruky. To je sice pravda, ale tím pádem se ty složité a časově náročnější posouvají blíže k termínu splnění. My se tak dostáváme pod větší tlak.

Odříkaného největší krajíc

Je to tak. Musíte se naučit začít vždy těmi nejtěžšími a nejdůležitějšími úkoly a pak přecházet k jednodušším a méně naléhavým. Když zvládneme náročnější úkoly plnit jako první a na závěr pracovní doby či týdne si necháme ty lehčí, budeme více v klidu. Důležité je také dodržovat pauzy. Hodina je podle psychologů časový úsek, po který jsme schopni napnout všechny síly k co nejlepšímu výkonu a plně se soustředit. Dejte si tedy vždy po hodině práce malou pauzu. Třeba se protáhněte, dojděte si uvařit čaj nebo snězte svačinu. Nikdy však neodcházejte od rozdělané práce nebo nedělejte dvě věci najednou. Bude to chtít trochu tréninku, ale náš mozek má naštěstí více rozumu než my.. Osvojí si nové metody a postupy a pomůže nám zautomatizovat si i nepopulární pravidla. Takže se nadechněte a s chutí do toho.

Určit, pojmenovat, napsat

Nemusíte si vytvářet graf povinností, úspěchů a pozitiv, ale tužku a papír budete potřebovat. Už víme, že z několika úkolů si musíme jako první vybrat ten nejtěžší a nejdůležitější. Ovšem, který to je? Nejlépe to zjistíme, když si sepíšeme seznam všeho, co musíme udělat. V okamžiku, kdy uvidíte své úkoly a svá přání černé na bílém, budete schopni mnohem lépe určit pořadí, ve kterém je musíte splnit. Teď si tedy ke každému úkolu napište číslo, přičemž postupujte tak, že jednička znamená nejvyšší prioritu. Nyní si do diáře přepište dané činnosti v pořadí od nejdůležitější po nejméně naléhavou. Ke každé položce si napište termín jejího splnění. Pokud to úkol vyžaduje, připište si také, co všechno budete k jeho splnění potřebovat. Například odborné knihy, časopisy, kontakty a podobně. K práci tak zasednete vybaveni vším potřebným.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.forbes.com/sites/johnrampton/2018/05/01/manipulate-time-with-these-powerful-20-time-management-tips/, corporatefinanceinstitute.com/resources/careers/soft-skills/time-management-list-tips/
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků