Kariéra

Životopis: jak zaujmout

Sbírání kytiček

Sháníte práci, už jste odpověděli na desítky inzerátů, a výsledek nikde? Možná děláte chybu už při samotném psaní životopisu. Zkuste to trochu jinak.

Dnešní čtenáři webových článků čtou velice rychle. Spíše jen „přelítnou“ očima danou stránku a několik vteřin, zastaví se na výrazných prvcích: titulcích, pasážích, jež jsou vyznačené tučně, podtrženě či jinak graficky odlišené. A teprve pokud je téma zaujme, začítají se do samotného obsahu.

Podobně se staví ke čtení, byť životopisů, i personalisté. Chcete-li tedy svým životopisem, který bývá prvním kontaktem s potenciálním zaměstnavatelem, zaujmout, pište ho tak, jak si dnešní doba žádá.

Tučná písmena

Zásadní je nejen stručnost a jasná struktura, ale také zvýraznění určitých pasáží, například tučným písmem. „Na první pohled to vypadá až příliš jednoduše, ale výsledky jsou mimořádné. Jedná se o jednu ze základních metod internetové reklamy a marketingu, kde se již v prvních lekcích marketéři učí, že vytučnění stěžejních slov a pasáží maximálně zpřehlední text a jeho výpověď. Pak jsou tyto zvýrazněné informace jakousi základní osnovou, kostrou životopisu, a do značné míry rozhodují o tom, zda se bude personalista životopisu vůbec podrobněji věnovat, nebo jej odloží,“ vysvětluje Radim Karlach, zakladatel projektu Jistá práce. Ostatně sami dobře víte, že jednolitý text začne poměrně brzy unavovat, vaše pozornost klesá.

Co ještě funguje u životopisu

Obrácená pyramida

Text tvořte nejen jasně a přehledně, ale také zajímavě. Postupujte od hlavního sdělení k podrobnostem (systémem pyramidy „postavené“ na hlavu).

Efektivní struktura

Kromě vytučnění používejte i mezititulky, bodové seznamy či odstavce. Dobře strukturovaný a maximálně přesvědčivý životopis, v němž se personalista okamžitě zorientuje, který mu poskytne v několika vteřinách váš profil, se může stát důležitým faktorem k pozvání k pohovoru.

Anotace

Nezapomeňte v několika řádcích zmínit kdo jste, co umíte, čeho jste dosáhli, případně proč chcete pracovat v dané firmě. Anotaci umístěte hned za úvodními personálními a kontaktními údaji.

Buďte dynamičtí

Mezi další maličkosti, které můžou rozhodnout ve váš prospěch, patří i takzvaná dynamická slovesa, jež byste měli používat ve zmíněné anotaci. Ale hodí se i do průvodního dopisu, jimiž potenciálního zaměstnavatele oslovujete. Jen si porovnejte, jak úderně zní slovesa typu:

úspěšně jsem vyřešil…, dosáhl jsem…, vytvořil jsem…,

s těmito: musel jsem řešit…, podařilo se mi dosáhnout, dal jsem dohromady tým…

A pozor, co o sobě prozrazujete na sociálních sítích.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: Jistá práce.cz
Zdroj fotografií: Pexels
Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků