Zdraví

Jarní detox: jak pročistit svoje tělo

Už naši předkové si na jaře dopřávali očistné kúry, aby zbavili svůj organismus škodlivin, jimiž ho zaplavili během zimy. Změnit, byť dočasně, jídelníček si však žádá pevnou vůli.

Jeden den ovocno-zeleninový

Jeden den v týdnu, například pondělí, proměňte v zeleninovo-ovocný. Další dny se stravujte, jak jste zvyklí. Jen uberte celkové množství jídla, omezte maso, uzeniny, sladkosti a tučné produkty, více konzumujte právě ovoce a zeleninu. Ono „více“ není nic strašného; stačí třeba jedna dvě nastrouhané mrkve místo svačiny a podobně.

Prospěšné bylinky

Jak uvádí Jarmila Mandžuková ve své knize Co pít, když, na pročištění organismu je výborný nápoj z kopřiv a listů pampelišek, který nejen pročišťuje, ale také posiluje. Z obou druhů rostlin utrhněte několik listů, které rozmixujte a nasypte do 300 ml vody, nechte jednu hodinu louhovat. Následně přeceďte a vypijte. Pokud byste nápoj chtěli osladit, doporučuje se bezový med. Nebo zkuste tuto kombinaci: nať a kořen pampelišky, čekanky, pelyňku a jablečníku.

Den začněte s vodou

Na lačno byste však každé ráno měli vypít šálek vlažné či teplé vody, do něhož lze přidat citronovou šťávu nebo jablečný ocet. Například jablečný ocet kromě jiného přispívá ke snižování hladiny cholesterolu, působí antibakteriálně, dodá tělu vitamíny, minerály, ale i rozpustnou vlákninu pektin – díky ní získáte pocit větší sytosti.

Přidejte také semínka

Lněné semínko se tradičně užívalo vždy, když lidi trápil problém zvaný zácpa. Ovšem vsadit na něj můžete právě i při očistné kúře. Nejlepší je semínka rozemlít nebo nasekat nožem a přidávat bez jakékoliv tepelné úpravy například do zeleninových salátů; následně hojně zapít vodou. Pak působí ve střevech jako kartáč a současně podporují zdravou stolici. Lněná semínka kromě vlákniny a dalších složek obsahují prospěšné mastné kyseliny omega-3 a omega-6.

Užitečná řepa

Zkuste spojení šťávy z řepy a mrkve, případně z jablek, nebo ji samotnou zřeďte vodou. Chutnat vám bude i upečená: očistěte ji, nakrájejte na kolečka a ještě na poloviny, dejte na plech s pečícím papírem. Posypte provensálským kořením a mořskou solí, pokapejte olivovým olejem a upečte v troubě (v polovině doby pečení plátky otočte, opět okořeňte a pokapejte olejem).

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: https://experiencelife.lifetime.life/article/fresh-start/, Kniha Co pít když, Jarmila Madžuková, Smartpress 2006
Zdroj fotografií: Canva

Diskuze: příspěvků