Zdraví

Jóga pro lepší sexuální život

Možná vám připadá, že pojmy jako jóga a sex k sobě nepasují, ale není to tak docela pravda.

Již velmi staré jógové tradice se často zabývaly ovládnutím sexuální energie, která se pak stala obrovským zdrojem vnitřní síly i moci. A nelze pominout ani skutečnost, že kořeny samotné hatha jógy pochází z velké části právě z tantrické tradice. 

V neposlední řadě praxe jógy zlepšuje vztah k vlastnímu tělu a co je ještě důležitější, budete ho lépe vnímat a sledovat. 

Žijte přítomností 

Možná si říkáte, že dnešní svět, ve kterém se přímo narcistně vzhlížíme sami v sobě, další takovou stimulaci nepotřebuje, ale opak je pravdou. I když je zaujetí vlastním vzhledem pro současnou společnost typické, jde pouze, abych tak řekla, o vnější slupku. To, co ale jógu zajímá a co naopak mnoho lidí dnes vůbec nevnímá, je náš vnitřní prostor, prožívání přítomného okamžiku, vnímání sebe sama jako bytosti, nikoliv jako módní ikony. Jen si uvědomte, jak málokdy skutečně sledujete své pocity, vnímáte svá těla nebo třeba i vůně okolo sebe. 

Většinu času trávíme jako by jen ve své hlavě, nevychutnáme si jídlo, procházku, neprožíváme svůj dech, protože jsme myšlenkami někde jinde. Koncentrujeme se na výkon, na to, „aby to vypadalo“, nikoliv na prožitek. A to platí bohužel i o naší intimitě, kdy ve stresu bloudíme myšlenkami u našich starostí, nebo zejména my ženy řešíme své nedokonalosti a vlastně si ani nedokážeme užít příjemné okamžiky.

Pravidelně a precizně 

Druhá stránka je samozřejmě samotné působení jógy na naši fyzickou odolnost, sílu a pružnost, na stimulaci žláz s vnitřní sekrecí, na vyladění hormonální hladiny. Pravidelným praktikováním jógy můžete zlepšit nejenom svůj zdravotní stav, ale také zkvalitnit sexuální život. Pozice, které správně napřímí pánev a zpevní oblast pánevního dna, ocení ženy v jakémkoliv věku. A velmi důležité je také používání dechu. 

Myslím, že díky tomu všemu se jóga stává skutečným obohacením i pro váš intimní život, ale kdybych měla doporučit přímo některé pozice z jógy, byly by to pozice uvolňující pánev a potom zejména dechové a koncentrační techniky. Jde o komplexní cvičení, které se musí vykonávat správně a precizně, aby mělo žádoucí účinky. 

Vyzkoušejte (nejen) kořenový závěr 

Co ale můžete zkusit doma, aniž by hrozilo, že si uškodíte? Za všechny jógové techniky uvedu múla badhu (kořenový závěr). Lehněte si na záda do pohodlné pozice s pokrčenými koleny. Nechte napřímenou pánev tak, abyste se opírali o vaší křížovou kost a spiny pánve a stydké kosti byly v jedné rovině, to je důležité. Koncentrujte se na své tělo, na svůj dech a na oblast pánevního dna. Začněte vědomím stahováním svěračů močové trubice i řitního otvoru. Ty zkuste ovládnout každý zvlášť, a to bez zapojení okolních svalových skupin. Ze začátku se to zdá těžké, ale po několika dnech či týdnech si tuto techniku lehce osvojíte. Ovšem správná múla bandha může být ještě náročnější, stahujeme při ní totiž v zádrži dechu po výdechu, či po nádechu náš poševní vchod, a to opět bez zapojení jiných částí těla. Chce to hodně koncentrace a tréninku. 

Jóga kořenový závěr Foto: Dům jógy

Není to úplně snadné, ale výsledkem budete nadšení. Dojde nejen ke zlepšení prožívání vašeho sexuálního života, ale posílíte i funkce pánevního dna a s ním i celého urogenitálního systému a možná vás přestane bolet i bederní páteř. Další jednoduchou a skvělou technikou je zapojování nejhlubších vrstev pánevního dna, kdy si představíte, jako byste s nádechem přibližovali k sobě kostrč a sponu stydké kosti a s výdechem je uvolníte. Jde spíš o pocit než nějaký pohyb a opět se bavíme o cvičení velmi náročném na koncentraci. Vše můžete zakončit hlubokým plným jógovým dechem, kdy se pokoušíte vnímat dechovou vlnu až v oblasti vašeho podbřišku. Můžete si dát jednu ruku na pupík, druhou pod něj a sledujte, jak dechová vlna jemně zvedá břišní stěnu. Představte si ji jako proud světla a energie, která promývá všechny naše vnitřní orgány, oblast pochvy, vaječníků i pánevního dna. 

Cvičení by nemělo být dlouhé, tyto svaly se velmi rychle unaví, stačí několik opakování a celý cyklus by neměl přesáhnou 10 minut. Nejlépe ráno i večer. Budete překvapení, jak zajímavé účinky takové jednoduché techniky mají na celé tělo. 

Autor: Věra Vojtěchová
Zdroj: www.dumjogy.cz
Foto: AndyP Pixabay, Dům jógy


Diskuze: příspěvků