Děti

Kdy a jak začít děti učit anglicky

Známé rčení „kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem“ platí v současnosti víc, než v minulosti. S učením neotálejte a veďte děti k cizím slovíčkům co nejdříve.

Domluvit se anglicky či jiným světovým jazykem je dnes více méně samozřejmostí. Kdo to neovládá, má spoustu hendikepů. Například přichází o zajímavé pracovní příležitosti, do ciziny se podívá jen s cestovkou a těžko porozumí spoustě cizích výrazů, která jsou dnes součástí běžné lidské komunikace. Ačkoli platí, že „nikdy není pozdě“, v tomto případě to není tak docela pravda. S výukou jazyků by se totiž mělo začít co nejdřív. Jedině pak je šance, že se vám cizí slovíčka usadí v hlavě natrvalo a jazyk pak budete moci používat po celý život.

Žvatlající batole

Ve školních osnovách je angličtina zapsána od třetí třídy základní školy. Je tedy jen na vašem rozhodnutí, zda s ní dítě seznámíte dřív. Ptáte se, kdy je ten ideální věk? Podle odborníků je to v době raného dětství, kdy mozek roste. Tento proces trvá pouze do šesti let věku. Na dítě můžete mluvit anglicky (nebo jiným jazykem) klidně od narození, ale kolem dvou let se v mozku začnou vytvářet jazyková centra. Podle toho, kolik jazyků v této době batole vnímá, tolik jazykových center se vytvoří. Samozřejmě je v tomto ohledu ideální, když se dítě narodí rodičům, z nichž každý mluví jiným rodným jazykem. Dítě se tak cizí řeč naučí naprosto přirozeně a nedělá mu problémy přecházet plynule z jedné do druhé. Jestliže ale váš partner není cizinec, nezoufejte. Jsou i jiné způsoby, jak dítě cizímu jazyku naučit.

Učení je hrou

Miminka a batolata nerozlišují cizí jazyk od toho, kterým mluví maminka. Vnímají melodii, rytmus a strukturu jazyka, které se učí, odposlechem, a tak ji „umí“ ještě předtím, než jsou schopna mluvit. Malé děti se netrápí žádnou gramatikou, nezajímá je ani větná stavba či předložky. Vše přijímají přirozenou cestou tím, že jazyk poslouchají. Později se učí i mluvit. Vše opakují a postupně si osvojí základní slovíčka, která brzy začnou používat stejně samozřejmě jako v mateřštině. Neučí se gramatická pravidla, ale vyjadřovat svá přání, pocity a myšlenky tak, jak to slyší kolem sebe. Pamatujte na to, že jen výuka, která děti opravdu baví, je motivuje tím správným způsobem.

Jaké jsou možnosti

Pokud máte možnost, dopřejte dětem kontakt s jazykem co nejdříve. Dvojjazyčné prostředí můžete vytvořit doma třeba pomocí odposlechu CD v angličtině. Ještě lepší je svěřit potomka do rukou odborníků, ať už je to v mateřských školách, jazykových kurzech nebo třeba ve speciálních jazykových školách angličtiny, které nabízejí výuku i pro velmi malé děti. Některé vyučují děti dokonce již od tří měsíců věku. Zdá se vám to nesmyslné? Opak je pravdou. Miminko se v tomto věku velmi rychle rozvíjí a informace z okolí jeho mozek zpracovává velmi efektivně. Ostatně česky na svého drobečka také mluvíte, a i když vám neodpovídá, rozumí vám. A čím častěji na něj mluvíte, tím lépe řeč zvládá. A stejné je to i u cizího jazyka.

Jak poznat kvalitní jazykový kurz

Ptejte se na výukové metody, studijní materiály, kvalifikaci učitelů a také posuzujte prostředí a servis, který je k dispozici – herna, kuchyňka, prostor na přebalování dětí apod. Důležitá je také velikost výukových skupin – výhodou je spíše menší skupinka (4-8 dětí), hodina je zábavnější, děti mohou mezi sebou soutěžit a hrát si, a přitom se učitel může každému z nich věnovat individuálně. Některé kurzy nabízejí možnost navštívit bezplatnou ukázkovou hodinu, kterou byste si neměli nechat ujít.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.romper.com/p/the-best-time-to-teach-baby-a-second-language-is-earlier-than-you-think-18148017, theconversation.com/why-the-baby-brain-can-learn-two-languages-at-the-same-time-57470,
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků