Zdraví

Sedavé zaměstnání: jak předejít bolesti zad

Sedavé zaměstnání, ať už pracujete doma nebo ve firmě, je fenoménem současnosti. Je to nutné, některá povolání se zkrátka nedají vykonávat ve stoje, ale zdraví to rozhodně nepřispívá. Co s tím?

Více než dvě třetiny Čechů má sedavé zaměstnání. Ale i mnozí ze zbývající třetiny považují za samozřejmé trávit mnoho hodin u internetu, čili opět v sedě.

Může vás trápit

Málokdo dokáže udržet tělo po celou dobu práce v sedě ve správné poloze. Je to logické, člověk si potřebuje ulevit. A tak se všelijak kroutí, je shrbený, dává si nohu přes nohu. Mnohdy z toho máme ochablé zádové i břišní svaly kvůli nedostatku pohybu. Když se k tomu přičte vadné držení těla, je jasné, že nás bude dříve či později pobolívat krční i bederní páteř.

Vaše tělo v sedě

Uvědomili jste si někdy, co se děje s vaším tělem, když dlouhodobě sedíte? Podle fyzioterapeutky Martiny Karasové se pánev klopí vzad, a mění se úhel v kyčelních kloubech. Odbornice dále upřesňuje, že dochází k oploštění bederní páteře. Hrudní páteř se vyklenuje směrem vzad, naopak míváme tendenci vysunovat dopředu hlavu i krční páteř. Navíc dochází k utlačování cévních a nervových svazků v podkolení a tříslech. Vytahujeme ramena, a díky tomu přetěžujeme trapézové a šíjové svaly. A ochabuje břišní stěna, tu současně vlastně nechtěně stále stlačujeme a tím negativně působíme i na břišní orgány.

Ergonomie sedu

Co je dobré změnit? Váš způsob sedu. Snažte se o vzpřímenou pozici. Tak, abyste alespoň z části zachovali přirozené bederní prohnutí. Pánev udržujte mírně naklopenou dopředu. Měla by být ve stejné výšce nebo dokonce výše, než jsou kolena. Ta nemějte u sebe, ale rozkročte se. Plosky nohou se pevně dotýkají podlahy. Pokud na podlahu nedosáhnete, upravte si výšku židle. Nebo si pod nohy dejte podložku. Uvolněte ramena a hlavu se snažte udržet tak, aby došlo k jejímu protažení v ose páteře. Bradu mírně zasuňte dozadu.

Židle hodně zmůže

Kdo tráví osm a více hodin v sedě, měl by si dopřát kvalitní pracovní židli. Takovou, která nabízí různé změny poloh svých částí. U židle byste měli mít možnost nastavit si výšku sedáku a jeho sklon. Dále je vhodné upravit si podle potřeby výšku i sklon područek. Rovněž je třeba dopřát si možnost úpravy zádové opěrky a mezi šikovnou a praktickou vychytávku patří také opěrka hlavy, opět nastavitelná. Stabilní podnož a prodyšné materiály jsou pak samozřejmostí.

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: www.dorsoo.com/blog/back-pain-due-to-sedentary-work-causes-tips/, tiskové materiály Bodifix
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků