Zdraví

Nezapomínejte se napít!

Cítíte se unavená a bolí vás často hlava? Na vině může být nedostatek tekutin. Správný pitný režim je totiž pro fungování našeho těla klíčový. Kolik a čeho vypijeme, bychom si měli hlídat po celý rok, ale v parných letních dnech to platí dvojnásob. Se zvyšující se teplotou se totiž více potíme a tělu je třeba tekutiny doplnit. Kdy a co tedy pít, abychom se cítili dobře?

Denně bychom měli vypít 2-3 litry tekutin, to je známá pravda. Při zvýšené fyzické námaze se nároky našeho těla samozřejmě zvyšují. Nejdůležitější je pít pravidelně a po menších dávkách a nečekat, až si naše tělo „řekne samo“ pocitem žízně. Pokud si dáte v práci během dopoledne dva šálky kávy, v poledne po obědě sklenici vody a po návratu z práce  budete chtít úbytek tekutiny dohnat najednou, není to pro vaše tělo vůbec dobré. Extrémním příkladem je smutný případ jedné Američanky, která se zúčastnila soutěže vyhlášené místním rozhlasem a pokusila se překonat rekord v pití vody. Po požití 7 litrů se její tělo zavodnilo natolik, že mladá žena zemřela. Náš žaludek je schopen zpracovat za hodinu zhruba 800 ml tekutin.   

Jak na to?

Nejlepším způsobem, jak nezapomínat pravidelně pít, je mít na očích sklenici nebo láhev s vodou. Pijte po malých dávkách, ale zkuste si počítat, kolik skleniček jste zkonzumovala. Jednoduché počítání je pití z PET lahví o objemu 1,5l. Velice důležité je samozřejmě i to, jaké nápoje našemu organismu dopřáváme. Základem pitného režimu by měly být nápoje bez kalorií! Tedy obyčejná čistá voda nebo minerálka s vyváženým poměrem minerálů. Nic nezkazíte ani bylinkovým čajem nebo ředěnou ovocnou šťávou.

Pod kontrolou mějte veškeré slazené nápoje a limonády, které váš organismus zbytečně zatíží a dodají mu prázdné kalorie. Hlídejte si také spotřebu kávy, která tělo odvodňuje. Platí zlaté pravidlo, že ke každému šálku kávy byste měla vypít sklenici vody. Podobné účinky jako káva má i zelený a černý čaj. Pijte je proto spíše pro zpestření.

Jak jsou na tom minerálky?

Minerální vody jsou pro náš pitný režim vhodné, ale i tady platí, že nic se nemá přehánět. Základem pitného režimu by měla být čistá voda. Vždy, když sáhnete po lahvi s minerálkou, přečtěte si, co stojí na její etiketě. Pokud voda obsahuje například nadměrný obsah sodíku, není vhodná pro osoby s nemocemi srdce a cév, protože může zvyšovat krevní tlak. Optimálním poměrem minerálů se může pochlubit například minerálka Korunní, která náš organismus nezatíží, a současně představuje přirozený zdroj minerálních látek, jež tělo denně potřebuje.


Připravila: Zuzana
Foto: iStock
21. 8. 2012


Diskuze: příspěvků