Zdraví

Jak procvičovat paměť

Stejně jako naše fyzická schránka i mozek potřebuje trénink. Snažte se ho potrápit co nejčastěji, protože postupem let klesá jeho schopnost pamatovat si. Stačí pár šikovných cviků denně a ztrátu paměti můžete úspěšně oddálit.

Přibližně každý pátý člověk starší 65 let trpí mírnou kognitivní poruchou, konkrétně lehkým stupněm zapomínání. Tato porucha je běžná a neovlivňuje nijak výrazně normální fungování člověka, ani neomezuje jeho soběstačnost. U většiny seniorů zůstává tento stav neměnný. U některých jedinců se může i částečně zlepšit.

Mírná kognitivní porucha

Znamená lehké zhoršení paměti (ve smyslu zvýšené zapomnětlivosti) nebo jiných mozkových funkcí (schopnost počítat, psát, komunikovat atd.), které nevede k omezení soběstačnosti člověka, ale lze prokázat podrobným vyšetřením.

Jak se bránit zapomínání

Na poruchy paměti mají vliv genetické (dědičné) dispozice, které nejsme schopni ovlivnit. Důležitou roli však hrají i jiné faktory, které naopak může sám ovlivnit každý z nás. Co tedy lze konkrétně dělat?

Tělesná aktivita

Pravidelná tělesná aktivita (chůze, tanec apod.) by měla být součástí denního rozvrhu. Každý by si měl vybírat aktivity, které jsou mu blízké, baví ho a přinášejí mu radost.

Učení se novým věcem, aktivní činnosti

Současný trend digitálních televizí a satelitních programů nabízí řadu lákavých pokušení a nepřímo vybízí k pasivnímu životu prostého konzumenta. Je důležité vyhledávat aktivní zábavu, například navštěvovat vzdělávací přednášky a kurzy, učit se cizímu jazyku, luštit křížovky či trénovat paměť a další mozkové funkce. Preferují se aktivity prováděné ve skupině.

Vhodná strava

Mozek potřebuje přísun vhodných živin, tekutin, vitamínů a minerálů a zároveň je ho třeba chránit před škodlivými potravinami.

Pravidelné preventivní kontroly u praktického lékaře

Je důležité se jednou za rok (nebo dle potřeby) nechat vyšetřit u praktického lékaře, který zkontroluje krevní tlak, krev, moč a provede případná další vyšetření ke zjištění fungování našeho organismu. Zároveň stanoví vhodnou léčbu. Je dobré se aktivně zajímat o svůj zdravotní stav, samostatně si vyhledávat doporučení pro optimální stravu, pohybové aktivity, aktivně se ptát, co je vhodné a co ne.

Udržování optimálních hodnot krevního tlaku, cholesterolu a krevního cukru

Vysoký krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu a krevního cukru (ve vyšším věku) patří mezi civilizační onemocnění, která jsou častým příznakem a zřejmě také důsledkem nevhodného životního stylu. Je třeba nejen užívat správné léky, ale v první řadě je nutné dodržovat režimová opatření, mezi něž patří: optimální hmotnost, dostatek tělesných aktivit, vhodná strava, vyhýbání se stresu.

Ochrana mozku před toxickými látkami

Je třeba užívat jen léky předepsané lékařem, vyhýbat se naopak lékům na spaní, dlouhodobému užívání sedativ a nadměrnému pití alkoholu. Omezení nadměrného stresu a pozitivní pohled na svět

Doporučení, jak se bránit zapomínání

  • Zaměstnejte vhodně své tělo, mysl i duši.
  • Pečujte aktivně o své tělesné zdraví.
  • Pečujte o svůj vzhled.
  • Udržujte společenské kontakty.
  • Dívejte se na svět pozitivně.
  • Vyhýbejte se škodlivinám (alkohol, kouření, léky na spaní, stres).
  • Dělejte si plán (roční, měsíční, týdenní, denní).

Připravila: Věra Hájková

Zdroj informací: cs.wikipedia.org/wiki/Kognitivn%C3%AD_funkce, www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/healthy-aging/in-depth/memory-loss/art-20046518, www.everydayhealth.com/longevity/mental-fitness/brain-exercises-for-memory.aspx
Zdroj fotografií: Pexels

Diskuze: příspěvků