Zdraví

Kouření: jak přestat

Kouření se pomalu ale jistě stává zlozvykem, který společnost přestává tolerovat. O negativních dopadech na zdraví a krásu už snad také nepochybujete. Takže teď už jen skoncovat s nikotinem jednou pro vždy. Víme, že to není jednoduché, ale když budete chtít, zvládnete to. Máme pro vás pár tipů.

Žádné zítra, ale hned!

Každý, kdo kdy přestával kouřit, vám potvrdí, že nejsložitější je udělat první krok. Zde se musíte rozhodnout, jestli vám vyhovuje vázat se na určité datum, například si dát předsevzetí do nového roku, dokouřit krabičku a další si nekoupit, či se prostě rozhodnout spontánně z minuty na minutu, cigaretu típnout a zbytek vyhodit do koše. Plánovaná rozhodnutí mají jedno úskalí. Pokud nemáte dostatečnou vůli, z plánu sejde. Více šancí mají lidé, kteří první krok zbytečně neoddalují a udělají jej hned.

Nepodceňujte motivaci

Bez ní obvykle nedosáhnete téměř ničeho, co předpokládá zdolávat nějaké překážky. Sestavte si motivační program. Zapojte proto své blízké, kolegy z práce či se domluvte s někým, kdo také přestává kouřit. Budete pak mít větší pocit zodpovědnosti a od zapálení cigarety vás může zachránit fakt, že nechcete zradit nejen sami sebe, ale i další „sparing“ partnery. Za každé dílčí úspěchy se také odměňte. Stanovte si cíl, že když se vám například podaří uzavřít další týden bez hřešení, něco hezkého si koupíte.

Překonejte krizi

V prvních dnech se nejčastěji objevují silné abstinenční příznaky jako je mravenčení, nervozita, poruchy spánku, výkyvy nálad, podrážděnost, pocení. S každým dnem se však tento stav zlepšuje. Ve chvílích, kdy vás přepadne tato krize, je dobré zhluboka dýchat, hodně pít, popřípadě udělat pár dřepů, abyste se zbavili největšího napětí. Některým lidem pomáhá se zabavit jinou činností – například někomu zavolat, něco si přečíst, zkrátka zabavit „mozek“.

Zkuste to pomalu

To, jestli přestat kouřit úplně, či zvolit tzv. substituční terapii, která spočívá v postupném nahrazování nikotinu z cigaret, je individuální. Pro někoho je lepší se cigaret vzdát hned. Platí to hlavně u kuřáků, kteří se neřadí mezi ty se silnou závislostí. Pokud však patříte mezi silné kuřáky, je možné, že vám bude vyhovovat postupné omezování do té doby, než návyk zcela vymizí. Při substituční terapii lze používat různé podpůrné prostředky, které tělu dodávají nikotin, avšak v jiné podobě, než klasickou inhalací. Některým silným kuřákům se doporučuje navštívit terapii, kde jim bude zhodnocen stav a následně předepsány léky, které se vážou na receptory v mozku a eliminují abstinenční příznaky.

Zlepšete životosprávu

Zbavení se závislosti na nikotinu je poměrně velkou životní změnou. Máte proto příležitost obrátit svůj životní styl vzhůru nohama – k lepšímu. Současně s odvykáním kouření přidejte například zdravý jídelníček či sportovní aktivitu. Jednak se tak pro vás změna stane méně „bolestivá“ a pak také eliminujete riziko, že naberete kila, která jsou s odvykáním kouření často zmiňována.

Připravila: Eva Čopíková

Zdroj informací: www.webmd.com/smoking-cessation/ss/slideshow-13-best-quit-smoking-tips-ever
Zdroj fotografií: Pixabay

Diskuze: příspěvků