Sport

Šlápněte do pedálů! Vyražte na kolo.

Sbírání kytiček

Cyklistická sezona je tu. Nadšence na kolech můžeme potkat ve městech, v přírodě a na silnicích. Přemýšlíte, že rozšíříte jejich řady? Jděte do toho, jízda na kole vám prospěje na těle i na duši.

Podle odborníků stačí ujet týdně dvacet kilometrů a riziko kardiovaskulárních chorob se u vás sníží o celou polovinu. Bylo dokázáno, že si lidé, kteří od svých pětatřiceti ujedou kolem devadesáti kilometrů týdně, prodlouží život přibližně o dva roky. Počet najetých kilometrů se podepisuje přímou úměrou i na zatížení organizmu. Jsou kladeny vysoké nároky na kardiorespirační a nervosvalový systém, pasivní pohybový aparát, a především na energetický metabolismus. Energetický výdej se při jízdě na kole se pohybuje v závislosti na pohlaví, věku a hmotnosti od 1000 do 1300 kcal. Při zvýšené zátěži však nejvíce rostou nároky na udržení tepelného komfortu. Není to skvělý způsob hubnutí?

Na co byste měli myslet

Ponechme stranou výběr kola a jeho seřízení, to je trochu jiná kapitola. Abyste si požitek z jízdy na kole patřičně vychutnali, nesmíte podcenit oblečení. Nejde o značky ani poslední trendy. Obyčejné  tepláky a bavlněné tričko vám však stačit nebudou. Alfou a omegou každého výletu je cyklistický dres „na tělo“, kalhoty s vložkou, rukavice a další vrstvy. Přitom nejde jen o střihové provedení, ale především o funkční materiál: „Od hrubých a štípavých materiálů jsme se přesunuli k měkkým a na dotek příjemným, a přitom plně funkčním. V poslední době se osvědčil prodyšný, rychleschnoucí materiál Cool dry, který udržuje tělo v suchu a optimální teplotě a také meryl, z něhož se vyrábějí elastické cyklokalhoty,“ vysvětluje odborník ze společnosti Silvini, ing. Jan Pejsar. „Ale stále se setkávám s jednou základní chybou, kterou lidé často dělají – že si pod funkční bundu nebo mikinu oblečou bavlněné triko. Důležité je, aby byly funkční všechny vrstvy.

Není bez zajímavosti, že aerodynamické oblečení s vysokou elasticitou vytváří ideální tlak, který na těle působí jako těsnější kůže. Dochází k povzbuzení činnosti krevního oběhu a k udržování optimální termoregulace organismu. A ještě něco: tím, že krev lépe cirkuluje, nedochází k nepříjemné ztuhlosti svalů po námaze, a vzniká podobný efekt jako u masáží.

 

Nezapomeňte se napít

Než vyrazíte na projížďku, nezapomeňte přibalit láhev s pitím. Během jízdy totiž budete muset doplňovat tekutiny, a to v pravidelných intervalech. Za hodinu byste měli vypít asi 200 – 400 ml. cvičení je vhodné doplňovat tekutiny v pravidelných intervalech v celkovém Vhodná je buď voda, nebo ještě lépe iontový nápoj. Pokud se chystáte na dlouhý cyklovýlet, voda rozhodně stačit nebude. Tady už budete potřebovat nápoje obsahující sacharidy, abyste tělu dodali energii.

 

Jste připraveni?

Pak koukněte do mapy a naplánujte si cíl své jarní vyjížďky. Ať už se vydáte na po cyklostezku, nebo zvolíte náročnější trasu v terénu, za den na kole zdoláte zhruba třikrát až čtyřikrát větší vzdálenost než kdybyste šli pěšky! 

 

Připravila: Zuzana
Foto: Silvini
7. 4. 2014

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků