Právo

Spotřebitelský rádce – na co máte právo?

Sbírání kytiček

Ne vždy se nám při nákupech podaří dosáhnout svého cíle, a pak třeba chceme danou věc (nebo i službu) vrátit či reklamovat. Víte, na co máte nárok?

Na jedné straně je spotřebitel, na druhé prodávající nebo poskytoval služeb, to je známá věc. Vztahy mezi nimi se pak řídí mnoha paragrafy, hlavně těmi, jež jsou uvedené v občanském zákoníku. I to jistě víte, či alespoň tušíte. A protože neznalost zákona nikoho neomlouvá, pojďme si společně s odborníky z dTestu odpovědět na několik (ne)známých otázek.

Co často řešíme

Nejprve si však prozraďme, které problémy nás po nákupech zboží či služeb nejvíce trápí. Pokud vyjdeme z letošních zkušeností spotřebitelské poradny dTestu, pak nejčastěji řešíme problémy s reklamací, jakostí či nedodáním zboží a dále ty, jež se týkající nekalých obchodních praktik. Lidé se mnohdy ptají i na to, zda lze odstoupit od smluv uzavřených prostředky komunikace na dálku či mimo prostory obvyklé k podnikání. A jakých oblastí se naše spory nejvíce týkají? Jde o spotřební zboží a služby finanční, spojené s mobilními operátory nebo s bydlením.

1. Kdy lze odstoupit od smlouvy?

Pouze tehdy, kdy to umožňuje zákon nebo se na této skutečnosti dohodnete s prodávajícím. Odstoupit od kupní smlouvy můžete například v případech, pokud prodejce třikrát uzná vaši reklamaci ohledně stejné závady zboží nebo není-li možné věc opravit či vyměnit. Ale to není všechno. Na odstoupení od kupní smlouvy (a to do 2 týdnů) máte právo rovněž u nákupu přes internet nebo po telefonu, tedy u smluv uzavíraných „ na dálku“ – ovšem i tady existují výjimky potvrzující pravidlo, například pokud se zboží upravuje na vaše přání.

2. Jenže co když provozovatel e-shopu uvádí, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy do 14 dnů, protože si zboží vyzvedl osobně?

V tomto případě nemá provozovatel e-shopu pravdu. Způsob převzetí zboží nemění nic na faktu, že smlouva byla uzavřená přes internet.

3. Může se reklamovat zboží, které jste si koupili ve slevě?

Ano, také zlevněné zboží lze reklamovat po dobu 24 měsíců. Ovšem i tady platí výjimka – pokud vám prodávající poskytl slevu pro vadu výrobku, pak v tomto případě zboží nemůžete reklamovat. Ale na všechny ostatní vady daného zboží záruka samozřejmě platí.

4. Musíte mít pro reklamaci účtenku nebo fakturu?

Ne. Při uplatňování reklamace jen musíte prokázat, že jste u prodejce věc zakoupili. Což se dá udělat mnoha způsoby, například záručním listem, výpisem z bankovního účtu, originálním obalem, staršími reklamačními protokoly a v krajním případě dokonce i svědeckou výpovědí.


Připravila: Marcela
Foto: iStock
3. 6. 2014

Přidat na Seznam.cz

Přidejte si MeziŽenami.cz na hlavní stránku Seznam.cz.

Diskuze: příspěvků