Výživa

9 nejlepších potravin pro podzimní kuchyni

Všichni je známe. Jsou obyčejné a přesto v sobě skrývají tajemství, o kterých se vám ani nesnilo. jsou plné vitamínů, využít je můžete při hubnutí a skvěle vám poslouží i v kuchyni. 

1. Voňavá jablka

Pro zdraví: jablka jsou bohatá na vitaminy C, A, E a vitaminy skupiny B. Cenná jsou i pro obsah minerálních látek, jako je draslík, vápník a hořčík.

Pro dietu: jablečná vláknina má blahodárný účinek na metabolismus, snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Jablka také obsahují pektin, který na sebe váže škodliviny nahromaděné v organismu a odvádí je z těla ven. 

Extra tip: Máte chuť na sladké? Nastrouhejte jablko s mrkví nadrobno, přidejte půl lžičky medu a zakapejte citronem.

2. Sladké hrušky

Pro zdraví: obsahují hlavně vitaminy skupiny B a minerální látky fosfor, měď a sodík.

Pro dietu: jako lék proti obezitě se používají v lidovém léčitelství. Upravují trávení, jsou zdrojem lehce stravitelných cukrů, mají močopudný účinek.

Extra tip: Plánujete chystat jednohubky? Napíchejte na párátka tenké čtverečky plísňového sýra, čtverečky hrušky a servírujte s miskou oříšků.

3. Svěží švestky

Pro zdraví: prospěšné jsou díky obsahu vitaminu C, provitaminu A, vitaminů skupiny B. Jsou bohaté na fosfor, draslík, vápník, síra, hořčík a železo.

Pro dietu: snižují hladinu škodlivého cholesterolu, známé jsou svými detoxikačními účinky (když je třeba, zaručeně dají do pohybu vaše střeva), výborně uhasí žízeň.

Extra tip: Máte k snídani stále to samé? Zkuste si udělat domácí ovocný jogurt. Nakrájejte dvě tři švestky a zalijte je nízkotučným bílým jogurtem.

4. Šťavnaté zelí

Pro zdraví: zelí obsahuje vitaminy C, B, E, provitamin A. Bohaté je také na draslík, síru, železo, vápník a selen.

Pro dietu: zelí je stvořené na pročišťování organismu a redukční dietu. Díky obsahu probiotických bakterií ve šťávě z kyselého zelí si vylepšíte trávení, činnost střev, střevní mikroflóru. Zelí zasytí, a přitom má jen minimum kalorií (100 g čínského zelí = 59 kJ/14,1 kcal).

Exta tip: Zkuste osvěžující salát se zelí. Jablka, mrkev a zelí nakrájejte na tenké plátky, zakapejte citronem, okořeňte dle chutí a pokapejte olivovým olejem. Můžete přidat těstoviny a skvělá večeře je na stole. 

5. Tajuplné víno

Pro zdraví: obsahuje vitamin C, E a vitaminy skupiny B. Z minerálních látek jsou zastoupené draslík, hořčík, vápník, železo, sodík a další stopové prvky. 

Pro dietu: vitaminy obsažené ve vínu jsou odpovědné za metabolismus cukrů, vláknina z vína podporuje činnost střev, snižuje kyselost žaludečních šťáv a působí diureticky. Víno je bohatým zdrojem antioxidantů, zmírňuje PMS, působí proti únavě, nervozitě i depresi. 

Extra tip: Víno výborně chutná v kombinaci s ořechy. Udělejte z nich základ pro salát. Smíchejte víno, ořechy, listy salátu a rajčata, zakapejte jablečným octem a dochuťte.

6. Neobyčejné brambory

Pro zdraví: jsou v nich zastoupené vitaminy C, K, vitaminy skupiny B a mnohé minerální látky, zejména vápník, draslík, železo a hořčík.

Pro dietu: po bramborách se nepřibírá, ovšem záleží na přípravě. Vařené jsou nejdietnější, čím víc je pečeme či smažíme, tím jsou kaloričtější. Podporují metabolismus cukrů, mají odvodňující účinek. Syrová brambora má zásadité vlastnosti, pomůže při překyselení. Nutriční hodnotu má i slupka, obsahuje totiž niacin, podílející se na metabolismu tuků, cukrů i bílkovin.

Extra tip: Uvařte si k večeři brambory s brokolicí. Brambory uvařte ve slupce, po vychlazení oloupejte. Nakrájejte je a přidejte k brokolici uvařené na páře. Dochuťte čerstvými bylinkami a olivovým olejem.

7. Zázračná Cibule

Pro zdraví: je bohatým zdrojem vitaminů C, B, A a E.. Obsahuje zinek vápník, fluor, železo, sodík a draslík.

Pro dietu: snižuje hladinu cholesterolu, upravuje hladinu cukru v krvi, posiluje imunitu Podporuje trávicí procesy a činnost žaludku, střev, jater, žlučníku i slinivky břišní. Snižuje hladinu cholesterolu. Výrazně snižuje riziko rakovinného onemocnění.

Extra tip: Výbornou přílohou k masitým pokrmům je grilovaná cibulka. Můžete ji grilovat vcelku, nakrájenou na silnější kolečka či nakrájenou na půlky nebo čtvrtky. Po ogrilování můžete lehce pokapat citronem, případně lehce dosolit.

8. Pikantní Česnek

Pro zdraví: obsahuje vitaminy A, B1, B2, C, PP, biotin. Z minerálních látek jsou zastoupené draslík, vápník, chlor a hořčík.

Pro dietu: česnek nejen odežene upíry, ale i blahodárně působí na člověka. Snižuje hladinu krevních tuků i krevní tlak, bojuje proti zánětlivým onemocněním, vylepšuje střevní mikroflóru. Upravuje žaludeční pochody, zlepšuje průběh cukrovky.

Extra tip: Zkuste lehký okurkový salát s česnekem a jogurtem. Takové odlehčené české tzatziki.

9. Nenápadné Houby

Pro zdraví: obsahují provitamin A, vitaminy skupiny B a vitaminy D, E, K, a C. V houbách jsou přítomné i minerální látky draslík, fosfor, vápník, železo, sodík, měď, mangan.

Pro dietu: po houbách se nepřibírá, protože čerstvé houby obsahují až 70–95 % vody. V přiměřené dávce podpoří zažívaní. Jen pozor na úpravu, také se velmi dobře vážou s tukem, který do sebe doslova nacucnou.

Extra tip: Rizoto s houbami a bazalkou. Uvaříme rýži. Houby spolu s cibulí orestujeme na slunečnicovém oleji, osolíme, okořeníme, promícháme vše s rýží, přidáme lístečky čerstvé bazalky a posypeme parmezánem.

Připravila: Eva

Foto: iStock


Diskuze: příspěvků